Brev
skilsmisse
Kære børnebrevkasse.
min mor og far er lige blevet skilt, så jeg går og er lidt ked af det hele tiden indeni.
min mor og far kalder stadig hinanden for skat og går og holder om hinanden og kysser lidt, så jeg er lidt forvirret ! ?
hvad skal jeg gøre?????
kærlig hilsen den anonyme.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det er altid hårdt for både børn og voksne, når forældre bliver skilt. Jeg kan godt forstå, at du går og er lidt ked af det hele tiden. Det tager sin tid at komme over en skilsmisse, men de fleste børn får heldigvis et godt liv igen og finder sig til rette med familiens nye situation. Du skal huske på, at du stadig har din familie, selv om din far og mor har valgt at leve hver for sig.
Du skriver, at du bliver forvirret over, at dine forældre kysser lidt og kalder hinanden for skat. Jeg kan godt forstå, at det ser underligt ud for dig, men jeg tænker, at de måske har brug for at trøste hinanden lidt. De er nok også kede af, at de måtte lade sig skille.
Jeg tænker på, om du ved, hvorfor de blev skilt? Hvis ikke, tror jeg, det kunne være hjælpsomt for dig at få det at vide. Sommetider er det nemmere at acceptere tingene, når man forstår, hvad der sker.
I det hele taget tror jeg, det kunne være godt for dig at snakke lidt med dine forældre om dine tanker og følelser. Jeg ved godt, at det kan være svært, men måske skulle du prøve. Du kan evt. vise dem dit brev, så kan I snakke videre ud fra det.
Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og fortælle lidt mere om din situation til en rådgiver, der har god tid til at lytte til dig. Når man som du er ked af det og forvirret, er det en lettelse at få sat ord på og dele det med andre.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.