Skilsmisse

Hej børnetelefon
Jeg er en pige 15 år jeg har virkelig brug for at der er nogle der vil lytte til mig
Mine forældre skal skilles pg mig og min mor er flygtet hjemme fra fra min far er mega bange for ham fordi han har truet mig keg skulle have læst en bog færdig til skolen så siger han vis jeg ikke læser den bog færdig så må jeg ikke komme ud fra værelse og få noget at drikke eller spise hellerikke toilet så der ender med jeg sker i mig selv fordi jeg havde brug for hjælp og min mor var på job

Jeg har det rigtig svært ved at tinke tanken at jeg skal se min far

Håber i kan hjælpe mig
Hilsen den bekymrede og ked pige

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 15 år.

Hvor er jeg glad for, at du har haft mod til at skrive herind.

Det lyder ikke særlig rart, med den måde din far har behandlet dig på. Du har altid ret til at få noget at spise eller drikke og at gå på toilettet, når du har behov for det.

Du skriver at episoden, hvor din far lukkede dig inde på værelset fik dig til at skære i dig selv. Det er selvfølgelig ikke godt at komme derud, hvor man har det så skidt, at man bliver nødt til at gøre selvskade for at kunne holde det ud.

Det at du blev nødt til det fortæller mig, at du har gjort det bedste du kunne være i den svære situation. Faktisk synes jeg, at det viser mig, at du har en kæmpe styrke inden i dig.

Du skriver selv at du har brug for at nogen vil lytte til dig. Det er faktisk sådan at hvis dine forældre er ved at blive skilt, så har du ret til at være med til at vælge, hvor du skal bo – du har ret til at blive lyttet til.

Når du er fyldt 10 år har du også ret til at bede om et møde med familieretshuset, hvis du ikke er tilfreds med de ting der er blevet besluttet omkring skilsmissen. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt tredje. Læs mere her:https://bornetelefonen.dk/skilsmisse/skilsmisse-rettigheder/

Hvis du ønsker at benytte dig af initiativretten kan du printe og udfylde denne blanket.

Hos familieretshuset har de også det de kalder Børnenes Skilsmissetelefon. Her kan du ringe og få råd om, hvordan du præcis kan få indflydelse på, hvordan dit samvær med din far skal være. Deres tlf. nr. er: 20 60 05 50.

Uanset om du ringer derind, eller udfylder blanketten, så synes jeg du skal skrive/fortælle, som du har gjort det til mig. Fortæl at du er bange for din far og at du faktisk har det rigtig svært ved tanken om at skulle se ham. At han har truet dig og faktisk gjort dig så ked af det, at du har gjort selvskade på grund af det.

Du kan samtidig tænke over hvordan du godt kunne tænke dig jeres samvær var, og så foreslå familieretshuset det. Det kunne eksempelvis være en hel lørdag uden overnatning en gang om måneden eller en telefon samtale hver anden uge.

Jeg tænker på om du mon taler med din mor eller nogen andre om det her? Om skilsmissen og de bekymringer den har med sig i forhold til samværet især? Det kan være hårdt at gå rundt med alene, så måske du har mod på at dele dine tanker med din mor, en af dine venner eller et familiemedlem? Det kan være rart at få lettet hjertet lidt.

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe eller skrive ind til BørneTelefonen igen. Vores nummer er 116 111.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier