Skilsmisse

Hej jeg er en pige på 16 år.

Mine forædre har fået to breve fra fogedretten og det er min mors skyld fordi hun ikke har betalt af på et lån

Min far er sur over det fordi min mor havde holdt det hemmeligt
Og han siger at han vil skilles, jeg går i 9.kl og jeg kan ikke klare en skilsmisse når jef også har eksamen at tænke på

Min far har råbt meget af min mor. Bl.a at hun vil opdage hvor slemt det hele er når de tager alting fra hende og vi ender på gaden

HJÆLP!!!! ER VIRKELIG BANGE, VIL IKKE HAVE AT MIN FAMILIE FALDER FRA HINANDEN

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Tak for dit brev. Her kan du dele dine tanker. Jeg forstår godt, du bekymrer dig og er bange for din familie skal falde fra hinanden. Du har mange alvorlige ting at tænke på.

Jeg har et indtryk af, at du har et hjerte, der banker for din familie, og du er utrolig ansvarsfuld, fordi du også bekymrer dig for dine kommende prøver.

Alle familier kan have hver deres udfordringer. De voksnes problemer er desværre ikke en indkøbspose, du kan bære hjem fra supermarkedet. Det er dine forældres ansvar!

Jeg kan dog ikke lade være med at fortælle dig, at dine forældre skal sørge for, du har det godt og er tryg hjemme.

Du har ret til omsorg og tryghed. Hvis dine forældre har svært ved det lige nu, så har du og din familie ret til at få hjælp.

Jeg kender ikke dine forældre. Men det er ikke sikkert, din far mener det, som han råber af din mor – så alvorligt – som det betyder. Der er dog ingen i tvivl om, at det er utrygt for dig. At du bliver bange og ked af det.

Som det første foreslår jeg dig, at du – snart – skal sige til din far, at du vil tale med ham. Du kan sige til din far: ”Far! Jeg vil tale med dig om noget vigtigt. Kun dig og mig. Det skal være meget snart. Kan du fx i aften, hvor vi har god tid?”

I kan tale sammen derhjemme eller gå en tur. Mange fortæller os på BørneTelefonen, at de har nogle rigtig gode snakke, når de går en tur.

Jeg ved ikke om, din far nemt kan blive vred og råbe. Hvis han har nemt ved det, kan det være svært at råbe, når I går en tur, da I ikke er alene.

Når I taler sammen, synes jeg, at du skal sige til din far, at du bliver ked af det, når han råber så alvorlige ting til din mor. At din far og mor – selv– skal tale og løse disse ’voksne-ting’ – uden, at du bliver indblandet.

Du kan også fortælle din far, at situationen påvirker dig og gør dig usikker på jeres familiesituation. At du også bliver bange for at ende på gaden. Og nu hvor dine afgangsprøver meget snart starter, er det vigtigt for dig at du får ro, støtte og kærlighed til at klare dine prøver – bedst muligt.

Jeg kan naturligvis ikke vide det, men de fleste forældre ønsker alt det bedste for deres børn. Og det tror jeg også, at dine forældre gør. Jeg tror, at de fleste forældre gerne vil hjælpe deres børn, når de fortæller, at de har brug for det.

Hvis samtalen ikke går, som vi håber på, så kunne du også tale med en af dine lærere, som du er tryg ved?

En sidste mulighed er også at tale med din kommune. Din kommune skal hjælpe børn og familier, der ikke har det godt.

Kommunen hjælper hele familien. Og det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie. Det gør de ved at tale med dig og med din familie – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne.

Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcist, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening.

Måske er du bange for, at tingene vil blive værre, når kommunen får det at vide. Det kan fx være, at du er bange for, at dine forældre vil blive meget sure. Fortæl den voksne fra kommunen, hvis du er bange. Så skal de finde en måde at passe på dig på. Så der ikke sker dig noget.

Med den styrke som du har vist – at du har – ved at skrive til os. Den samme styrke håber jeg, at du vil bruge til at tale med din far eller en voksen, som du er tryg ved. For det er svært at overskue alt dette, hvis man står alene.

Du kan også vise din far dit brev og mit svar, så er snakken godt i gang, og dine forældre kan forhåbentlig støtte dig. Jeg håber på, at din far forstår dig, og han vil hjælpe og støtte dig.

Dine forældre er også velkomne til at ringe til ForældreTelefonen 35 55 55 57. Vi kan tale med din mor og/ eller din far om, hvordan de bedst hjælper dig. Dine forældre kan også få gratis rådgivning om deres rettigheder også i forhold til den gæld/de lån, din mor ikke har betalt. Det kan de bl.a. få hos: https://sr-bistand.dk/raadgivning/

Hvis snakken med din far ikke går godt, og hvis du ikke ved, hvad du skal gøre, så ring eller skriv til BørneTelefonen på 116111, så kan vi hjælpe dig videre.  Det kan også være en god idé, at du får en snak med en lærer om, at det ikke er så godt derhjemme, at det presser dig. Så kan du få en snak om, at det også påvirker dig i forhold til afgangsprøverne…

Vi er her for dig!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier