skilsmisse

hej
jeg er en pige på 12 år der elsker heste og rider meget. min mor og far blev skilt da jeg var 4 år gammel og har ikke kunne fordrage hinanden siden. Min mor er sekretær og arbejder rigtig meget, derfor fik hun i 4 klasse flyttet mig på en skole der ligger tættere på hvor vi bor, selvom jeg meget hellere ville være blevet på den anden skole. hendes begrundelse var at det ville være lettere for hende om morgenen.

Nu arbejder hun ikke det samme sted længere og kører forbi hver morgen og jeg er gammel nok til selv at kunne tage afsted om morgenen så jeg kan ikke se problemet i at flytte tilbage. jeg har ingen venner på den nye skole og har det rigtig dårligt i skolen, ikke fordi jeg bliver mobbet eller er dårlig fagligt, jeg er bare altid alene.

Min far boede næsten ved siden af den gamle skole men solgte huset sidste år og flyttede til middelfart. jeg vil gerne flytte hjem til ham, men kender ingen i middelfart og han har ingen planer om at flytte lige med det samme da min storebror som bor hos ham er igang med uddannelse og er ansat i middelfart. MIn far er selvstændig og tjener ikke så meget, og er derfor ikke sikker på at jeg kan blive ved med at ride hvis jeg flytter hjem til ham.

og kender min mor godt nok til at vide at hun ikke vil betale hvis jeg flytter, hun betaler heller ikke det fulde beløb da jeg tjener lidt penge ved at hjælpe til i rideklubben jeg går på og hun kræver at jeg giver det til hende, ellers får jeg ikke lov til at ride. skal lige siges at jeg ikke får nogen lommepenge , men skal også selv betale for tøj, sko, makeup osv. har også hund som kun jeg tager mig af, da min mor når hun kommer hjem bare smider på sofaen med sin ipad. dvs. at det også er mig der laver mad og vasker tøj de dage jeg er hjemme, og jeg skal også selv handle ind til mad med mine egne penge.

jeg har det meget svært med at vælge hvor jeg skal bo for jeg vil ikke være en last for min far, men jeg vil heller ikke føle mig som min mors slave.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år, tak for dit brev med overskriften "skilsmisse".

Du skriver til sidst i dit brev, at du har svært ved at vælge, om du skal bo hos din mor eller hos din far. På den ene side vil du ikke være en last for din far, på den anden side vil du ikke føle dig som din mors slave.

Så jeg kan godt se, at det kan være svært for dig at vælge. (Her må jeg så lige sige, at det ikke er helt klart for mig, om I har snakket om, at du evt. kan flytte fra din mor og hjem til din far, eller om det bare er nogle tanker, du gør dig? Det er jo mange år siden, de blev skilt, og som jeg forstår det har dine forældre har ikke så megen kontakt med hinanden.)

Jeg kan ikke rigtig af dit brev få en fornemmelse af, hvor fortrolig du er med din far? Ved han noget om, at du har det svært med din skole, og at du gerne vil flytte evt.tilbage til din gamle skole, som åbenbart ligger et stykke fra, hvor din far bor? Og ved han noget om dine ønsker om at fortsætte i rideklubben? Det kunne nok være godt at snakke med ham om, hvad der bekymrer dig lige nu - og hvad han evt. kunne hjælpe dig med. Og hvad hans holdning kunne være til, at du evt. kunne flytte hjem til ham...

Det er sådan, at du har ret til at bede Statsforvaltningen om at indkalde dine forældre til møde, hvor de kan tale om, hvor du skal bo. Ved mødet er der en neutral medarbejder fra Statsforvaltningen, der skal hjælpe dine forældre med at finde ud af, hvilken løsning, der vil være bedst for dig. Her på hjemmesiden kan du se et eksempel på, hvordan man kan kontakte Statsforvaltningen, det kan du se ved at klikke her >>

Når du beskriver dit liv sammen med din mor får jeg indtryk af, at I ikke har så meget , I kan være sammen om. Er det rigtigt? Du er åbenbart travlt beskæftiget med at købe ind, lave mad- og bidrage til husholdningen med de penge, du tjener i rideklubben og jeg synes ikke det lyder rimeligt, hvis arbejdsfordeligen er så skæv, at du føler dig som en slave! Hvad mon din mor tænker om det? Synes hun f.eks. at det er i orden, at du ikke har lommepenge?

Jeg tror, det ville være godt for dig, om du havde en person, du kunne tale med om alle dine tanker og overvejelser. Kender du nogen, du kunne tale med om det? Nogen i familien eller nogle af dine veninders forældre? Eller hvad med din storebror, som jo bor hos din far? Eller en af dine lærere.

Har du brug for flere ideer, kunne du prøve at ringe til BørneTelefonen og snakke med en rådgiver?

Mange hilsener

BB

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier