Brev
skilsmisse
Hej BB
min mor og far skal skilles fordi min mor har fundet en anden og jeg er rigtig ked af det
men det der gør mest ondt er at min far stadig gerne vil giftes med min mor men min mor gider ikke med min far fordi hun har fundet en anden
hjælp hvad syndes i jeg skal gøre ? 🙁
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det gør mig ondt at høre, at din mor og far skal skilles. Det er hårdt for alle i en familie, og måske især børnene, når forældrene beslutter at blive skilt.
Ofte er det mest den ene forælder, der vil skilles. Fx, som i dit tilfælde. Det er rigtig svært at se den ene forældre blive afvist af den anden – det gør ondt, som du skriver, og jeg forstår godt, at du er rigtig ked af det.
Du spørger, hvad du skal gøre – og der er flere råd, jeg kan give dig. Men først vil jeg fortælle dig, at uanset om din far virker ked af det eller vred eller noget helt andet, så har det intet med dig at gøre! Det er de voksnes beslutning at blive skilt, og ingen børn kan være skyld i en skilsmisse.
Her på BørneTelefonen hører vi fra flere børn, at de kommer til at lave sig om, fx blive ekstra søde og nemme i en periode. Især overfor den forælder, der har det værst. Det er god ide at holde øje med om, du kommer til det, for uanset hvordan du tror, du skal være, vil det ikke gøre din fars eller mors følelser anderledes. Husk at du også er berørt af skilsmissen, og du skal have plads til bare at have det, som du har det. Det er de voksne, der skal trøste dig – ikke omvendt.
Det er også en god ide, at du holder øje med, hvordan du ellers går og har det. Måske mærker du følelser på en måde, som du ikke har oplevet før. Fx at du pludselig bliver mere ked af det, vred eller irriteret over ting, du ikke før har reageret på. Når du opdager det, eller hvis andre fortæller dig, at de lægger mærke til det, er det vigtigt, at du får talt med nogen om det. Måske kan du tale med din mor eller far – de ved, hvad der foregår – eller måske med en anden voksen, du kan lide.
Nogle børn synes, det er rart, at deres klasselærer og kammerater ved, hvad der foregår derhjemme lige nu. Du kan bede din mor eller far om at fortælle det på skolen, hvis du ikke selv har mod på at sige det højt. Du kan også fortælle det til din klasselærer og bede ham eller hende om at hjælpe med at få sagt det i klassen. Mange børn har oplevet skilsmisse. Du vil nok opdage, at de fleste børn forstår, hvordan det er for dig, hvis du er lidt anderledes, end du plejer at være.
En skilsmisse er en stor forandring i et børneliv. Jeg forestiller mig, at der vil gå noget tid, før du synes du kan overskue det hele igen, og føle dig glad for alvor. Men du skal nok blive glad igen! Især fordi du kan fortælle, hvordan du har det – godt du skrev til BørneBrevkassen! Hvis du får lyst til at tale mere med nogen om det hele, er du også altid velkommen på BørneTelefonen. Nummeret er 116111, og det er gratis at ringe.
Kærligst BørneTelefonen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.