Brev
Skilsmisse
Hej
min mor og far er skilt og hver gang mig og mine søskende skal hentes hos en af dem er det som om de ikke vil blive så meget i den andens hus og så bliver jeg ked af det og lidt trist.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år!
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du bliver ked af det og trist, når dine forældre ikke vil blive så længe hos hinanden. Det må ikke være rart for dig og dine søskende, at det er sådan. Der er desværre mange børn, hvis forældre er skilt, som oplever det samme, som du gør. De fleste ville ønske, at deres forældre ville være lidt hos hinanden, så hele familien kunne være samlet en gang i mellem. Ens forældre er de vigtigste personer for en, og derfor er det rigtig svært, når de ikke vil være sammen. Jeg tænker på, om du mon har prøvet at sige til dine forældre, at du bliver ked af det og trist, når de ikke bliver så længe hos hinanden når de skal hente jer? Måske har de ikke tænkt over, at det gør dig ked af det? Du kan også foreslå, at den der henter jer, lige kommer ind og får en kop kaffe inden I tager afsted? Hvordan tror du, at det ville være? Jeg ved, at der er nogle børn, som synes det er svært at sige sådan nogle ting til deres forældre. Hvis du har det lige sådan, kan du måske starte med at snakke med en af dine bedsteforældre eller måske en tante eller onkel om det, og så kan de måske hjælpe dig med, at sige det til dine forældre. Hvis du har brug for at læse om skilsmisser og andre børns oplever med det, kan du gå ind på BørneTelefonens hjemmeside på www.bornetelefonen.dk og klikke på ’Temaer’. Herunder kan du finde ’Skilsmisser’, og der står en masse ting om det. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116 111. Du kan også logge ind på chatten, og skrive med en rådgiver. Det gør du også ved at gå ind på BørneTelefonens hjemmeside. Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Mange kærlige hilsner BørneTelefonen