Brev
Skilsmisse
Hej BB
Jeg er en pige på 15 år, og mine forældre gik fra hinanden for en måneds tid siden. Det er blevet en smule lettere hen af vejen og i selvskab med andre klarer jeg mig fint. Jeg er med og jeg falder kun fra i få øjeblikke hvor tankerne ligesom fylder for meget.
Det foregår sådan at min mor og min far skiftevis bor en uge hjemme og en uge i vores kolonihavehus. Vi skal også holde jul sammen i år så skilsmissen er slet ikke gået voldeligt til.
Men jeg er så ulykkelig. Jeg er så ked af det når jeg er alene og hver morgen når jeg vågner mangler jeg motivation bare til at kunne rejse mig. Jeg har slet ikke lyst til at gå igennem dagen.
Jeg går også tit og er nervøs og bange for hvad der nu kunne ske. Finder de en ny kæreste? Min far har nemlig meldt sig til en masse dating sider. Det er ikke noget han har sagt men han ligger ikke skjul på det for mailsene fra siderne dukker hele tiden op. Jeg gider ikke snakke med ham om det eller fortælle at jeg ved det.
Jeg er så sur på mine forældre lige for tiden. Jeg kan ikke snakke med dem. Det er utrolig hårdt. På den anden side har jeg heller ikke lyst til at fortælle andre om hvordan min far allerede er begyndt at se andre og om hvordan både min mor og min far virker ulykkelige. For jeg er bange for at andre så bare ville dømme minde forældre.
Jeg har desuden også en bror på 12 år og en søster på 5 år.
Mine bedste venner og min lærer ved godt at mine forældre gik fra hinanden, men jeg tror ikke de ved hvordan jeg egentlig har det, og jeg kan slet ikke holde ud at snakke med dem om det. 2 af mine bedste venners forældre er også skilt men det er flere år siden og det er meget svært for mig at snakke om det hvordan jeg har det nu – som 15 årig.
Jeg træner rigtig meget håndbold og min træner ved det også godt.
Men jeg har brug for at snakke med nogle der virkelig forstår og virkelig kan lytte. Jeg ved bare ikke hvem eller hvordan for det er så hårdt.
Jeg håber i har nogle ideer til hvordan jeg måske kan få snakket med nogle om det og hvem det kunne være. Og så hvordan jeg måske kunne komme så smertefrit igennem det som muligt.
Mange hilsner mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Forældres skilsmisse er altid hård for hele familien - også for børnene, der hverken er skyld i skilsmissen eller har valgt den. Specielt i den første tid efter er det helt almindeligt, at man både er ked af det, sur, forvirret og har en masse ubesvarede spørgsmål om fremtiden. Det er godt at høre, at skilsmissen lyder til at være foregået fredeligt, og at I har aftalt at holde jul sammen i år. Men derfor er det stadig svært, og det er helt normalt, at du for tiden er sur på dine forældre, og at du ikke bryder dig om tanken, at de måske en dag finder en ny kæreste.
Det er rigtig godt, at du har valgt at fortælle til dine bedste venner, din lærer og din håndboldtræner, at dine forældre går igennem en skilsmisse. I hverdagen kan der nemlig opstå nogle situationer, hvor du mere sur eller ked af det, end du ellers ville være blevet. Du har gjort det nemmere for dem omkring dig at forstå dine reaktioner og støtte dig. Men som du også selv er inde på, mangler du nogen, du kan fortælle, hvordan du har det med alt det, der sker i dit liv lige nu. For selvom dine forældre og søskende også har det svært lige nu, er det vigtigt, at du også husker at passe på dig selv. På den måde vil du også være bedre i stand til at hjælpe og støtte din lillebror og lillesøster.
Nogle gange, når man skal fortælle andre, hvordan man går rundt og har det, kan det være svært at finde ud af, hvordan man skal sige det. Måske er man nervøs for, hvordan de skal reagere. Her kan det være en rigtig god idé at skrive et brev til dem. På den måde får du fortalt det, du gerne vil fortælle. Og du kan oven i købet skrive i brevet, hvordan du helst vil have, at personen skal reagere på brevet. I dit brev har du vist, at du er god til at formulere dig og sætte ord på. Så måske kunne dette være en god løsning for dig? Måske kunne du starte med at skrive et brev til fx din lærer? Eller måske vise din lærer dit brev her til brevkassen – evt. sammen med mit svar? Det kunne nemlig være rigtig godt hvis din lærer vidste, hvordan du har det. For læreren er du sammen med måske hver dag.
Hvis læreren ikke er en mulighed, kunne du måske fortælle noget mere til din håndboldtræner? Eller måske har en af dine venner/veninder en far eller mor, som du snakker godt med? Eller måske nogen fra din familie?
Lige for tiden er du sur på dine forældre og føler ikke, I kan snakke sammen. Jeg synes, det er vigtigt, at du også på et tidspunkt får snakket skilsmissen og dine følelser igennem med dem. De har det også svært, og måske er det derfor, du ikke føler, du kan snakke med dem? Men det er vigtigt her i skilsmissen, at du og dine søskende også får mulighed for at fortælle, hvordan I har det. Måske kunne du skrive et brev til dine forældre og fortælle dem, hvordan du har det? Der er også muligheden at du kontakter Børnenes skilsmissetelefon, hvor man kan tale om de tanker, følelser og spørgsmål der fylder. Deres nummer er 20600550 og de har åbent man-fre kl. 11-16.
Du spørger i brevet, hvordan du kan komme mest smertefrit igennem det her. Ingen skilsmisse er desværre smertefri. Det vigtigste, jeg tror du kan gøre, er at fortsætte med at sætte ord på dine følelser, præcis som du har gjort i dit brev, og som du er begyndt på overfor din lærer, håndboldtræner og dine venner/veninder. Desværre tager det nok noget tid – men du er rigtig godt på vej!
Kærlig hilsen BørneTelefonen