Skilsmisse :/

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige med mange følelser,

Tak for dit lange brev! Hvor er det rart, at du har lyst til at dele din historie med os og de andre børn, som læser BørneBrevkassen.

Og hvor er det dejligt for dig, at du har fået en god rådgiver at tale med, som du føler forstår dig. Det kan betyde alverden at føle sig forstået og dermed blive støttet i en svær tid.

Du fortæller om den dag, dine forældre skulle skilles. Det lyder som om den dag står meget tydeligt i din hukommelse. Men det lyder også til at have været en følelsesmæssigt hård dag med forældre som skændes voldsomt og er kede af det og derefter på politistationen.. Og så var du kun 4 år. Sådan en oplevelse kan være svær at stå med, så jeg kan godt forstå, at den dag har gjort et stort indtryk på dig!

Du skriver også, hvor involveret du er og har været i dine forældres skilsmisse med blandt andet at skulle med i retten flere gange. Jeg ved ikke, om din rådgiver har mulighed for at kunne tage med dig, hvis du skal med i retten igen, men ellers er der også den mulighed, at du kan få en Børnebisidder her fra Børns Vilkår, som kan hjælpe med at sørge for, at DU bliver hørt og dine rettigheder bliver overholdt. Hvis du har lyst, kan du læse lidt om vores bisiddere her >> (og måske kan din rådgiver eller din søde lærer hjælpe dig med at ringe og høre, hvordan en bisidder vil kunne hjælpe dig, hvis du tænker at det er noget, du godt vil overveje).

Det kan være rigtig svært at skulle svare på, hvem af sine forældre man gerne vil bo hos. Måske kan man være usikker på om den af forældrene, man ikke siger, kan blive ked af det eller sur.. Måske kan det være rigtig svært som barn at mærke, hvem man gerne vil bo hos. Det var godt gået, at du kunne svare på det og med så fin en forklaring på, hvorfor du valgte din mor. Jeg tror, mange vil være enige med dig i, at det er vigtigt at være tæt på sine venner. Men ja, det er rigtig ærgerligt, at dine forældre ikke forstår dit valg og dermed ikke skåner dig for at skulle i retten igen.

Du fortæller, at du har mistet tilliden til både dine forældre, men også de fleste andre omkring dig. Og du har samtidig en forklaring på hvorfor.. Umiddelbart virker du som en pige, der er nysgerrig på, hvorfor tingene er som de er og som tænker over sig selv og sine reaktioner. Det er en rigtig god evne og lyst at have med sig som 13-årig!

Jeg tænker, at du måske kan bruge nogle af de samtaler, du har med rådgiveren, til at tale om tillid og dine oplevelser omkring det.. Måske kan du på sigt genfinde tilliden til andre mennesker?

Men hvor er det skønt for dig, at du har en klasselærer, som er så god til at læse dig og hjælpe dig. Og at du samtidig også tør åbne dig for hende, så hun kan hjælpe dig. For nogle mennesker kan det være meget svært at bede om hjælp, men det er en vigtig start for at kunne få hjælp..

Hvis du har nogen spørgsmål omkring Bisidderkorpset eller noget andet, er du mægtig velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Bedste hilsner fra
BørneBrevkassen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier