Brev
Skilsmisse
Hej.. Jeg er dreng som har det rigtig svært fordi min mor og far skal skilles og min bedsteven lige er død så jeg vil bare vide om i havde nogle rød eller noget i den art som måske ville hjælpe mig 🙁
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om dine forældres skilsmisse og din bedste vens død. Jeg kan virkelig godt forstå, at du har brug for et godt råd, for den situation du står i, er rigtig svær. Jeg tænker, at det er flot, at du trods det alligevel har overskud til at skrive til os og bede om gode råd. Jeg håber, at mine råd kan hjælpe dig lidt videre.
Når ens forældre vælger at gå fra hinanden, er det altid svær at være barn. Måske føler man oven i købet skyld… Du skal vide, at det ikke er din skyld. Det er altid de voksne selv, som tager denne beslutning, og det er ikke børnenes skyld.
At miste en som man er tæt knyttet til gør ondt. Og jeg tænker, det er rigtig vigtigt, at du får noget hjælp til at bearbejde sorgen. Men man skal huske, at sorg tager tid. Ingen kommer igennem et tab på en måned… Det tager både halve og hele år at hele fuldstændigt efter at have mistet en man har kær…
Når man tænker på, at du lige har mistet en god ven og din mor og far skal skilles, så tænker jeg, at du kunne have gavn af en god voksenkontakt. En voksen du kan stole på, en som vil lytte til dig og en som kan give dig et kram, når du har allermest brug for det…
En god idé kunne måske være at snakke med din klasselærer… Gennem skolen er der mulighed for at komme til at snakke med en skolepsykolog, som måske ville kunne hjælpe dig igennem sorgprocessen og måske give dig nogle værktøjer til at komme helskindet igennem det hele… Der er også den mulighed at dine forældre selv kan betale for nogle psykologtimer, men det er ret dyrt, så den anden løsning er måske bedre. Der er også nogen, som har krisehjælpsdækning i deres egen private forsikring, og den vil formentlig dække dig i den her situation.
Måske kunne du også finde hjælp og trøst hos Børn, Unge og Sorg, hvor du både kan læse andres historier og selv få rådgivning.
Eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder søde rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og lørdage fra kl. 13-17.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.