Brev
Skilsmisse
Hej
jeg er en pige på 10år
Mine forældre er blivet skilt sidste år.
Og nu er min far flyttet men min mor stadivæk i det gamle hus.
Og huset er sat til sagl:(.
Og hene i skolen har jeg meget svært at sige forvel til dem.
Men det jeg tumler mest over er noget henne i skolen Min bedste ven S….. Og S…. Legede jeg meget sammen med men så da V……. Flyttede til skolen har de tre så kun leget sammen og vil aldrig have andre med.
Og det er som om i klassen er der to pige grupper den 1’e er med S….. S…. Og den anden V……. Og den anden er med mange flere
Jeg har sådan aldri leget ondeligt med den anden gruppe Men problemet er ikke lige så stor som de andres
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Mange tak for dit brev, hvor er det godt, du skriver. Jeg kan godt høre, at der er flere forskellige ting, du går og tumler med. Som jeg forstår det, er der flere problemer, der går dig på for tiden. Jeg håber, at mit svar kan give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre...
Du nævner først, at du skal flytte skole pga. dine forældres skilsmisse. For de fleste børn er det en stor omvæltning, når ens forældre går fra hinanden og det tager tit ret lang tid at vænne sig til især, hvis man også er nødt til at flytte.
Så jeg godt forstå, du synes, det er svært at skulle sige farvel ovre i skolen. Nu ved jeg ikke, hvor langt I flytter væk, men heldigvis er der jo tit gode muligheder for at holde kontakten både via sms og over nettet og måske komme på besøg hos hinanden i weekenden. Så måske har du mulighed for at blive ved med at skrive/ skype med dine venner i klassen også selvom du ikke går der til daglig..?
Som jeg forstår det, er huset endnu ikke solgt og derfor ved du måske ikke helt præcis, hvornår I så skal flytte? Det kan godt være ubehageligt, hvis man ikke helt ved det. Jeg tænker på om du og din mor mon har talt om de ting..? Ellers tror jeg, det kunne være meget godt at få gjort. Det behøver selvfølgelig ikke være din mor - nogle børn vil hellere snakke med bedsteforældre, andre med en lærer, som de synes godt om. Tror du, du ville have mod på det?
Samtidig kan du måske også fortælle om nogle af de problemer, som påvirker pigegruppen i din klasse? Udfra din beskrivelse, tænker jeg, at stemningen i klassen godt kunne blive bedre, og jeg fornemmer, at at du nok ikke er den eneste, som kommer lidt i klemme i mellem de to pigegrupper..?
Jeg er lidt usikker på, om de voksne omkring jer mon har opdaget, at alt ikke er helt, som det bør være..? (Tror du, jeg har ret i det?) Det er i hvert fald langt fra altid, at lærere og forældre selv får øje på, hvis sammenholdet ikke fungerer, så godt som det burde...
Alle kan gøre noget for at bidrage til et godt klassemiljø, det gælder både for voksne og børn. Men det er altid de voksne, der har ansvaret for at børnene trives i skolen. Og derfor mener jeg, at det er vigtigt, at de voksne får besked om det, hvis noget fungerer dårligt.
En del børn og unge er ikke så meget for at gå til lærerne, fordi de er bange for at blive opfattet som sladrehanke. Hvis du også har det sådan, så vil det måske gøre det lidt lettere, hvis du siger til læreren, at de andre ikke skal vide, at du har bedt om hjælp!
Hvis du har lyst, kan du måske sige til din lærer, at der på www.bornsvilkar.dk ideer til, hvordan man kan få et godt fællesskab i klassen, hvor der er plads til alle. Og din lærer kan også ringe anonymt til vores FagTelefon på 35555558 og snakke med af os, som er professionel rådgiver om trivsel og mobning.
Hvis ikke, du synes, du kan bruge mine forslag, så er du meget velkommen til at ringe gratis og anonymt til BørneTelefonen på 116111, så er der en sød rådgiver du kan tale mere med.
Kærlig hilsen fra
BørneTelefonen