Brev
Skilsmisse
Kære børnetelefon
Min mor og far er blevet skilt da jeg var 2 men min mor blev gift igen og blev skilt men nu har min mor fundet en ny og jeg er ikke særlig vild med ham for han tænker kun på min storebror hvad skal jeg gøre??????
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Tak for dit brev. Du fortæller, at dine forældre er skilt og nu har din mor fundet en ny mand, som du ikke er så vild med, for han tænker kun på din storebror.
Jeg forstår godt, at du kan komme til at føle dig tilsidesat, hvis du ikke får den opmærksomhed fra din mors nye kæreste, som du godt kunne tænke dig. Jeg tænker på, om din mors nye kæreste mon selv har børn og ved noget om, hvordan han kan være sammen med børn på en god måde?
Det kan jo godt være, at han synes at det er nemmere at være sammen med en dreng, fordi han ligner ham selv lidt mere end en pige gør..? Hvis han nu ikke ved, hvad han kan lave sammen med en 11 årige pige, så kan det være at han er lidt usikker over for dig?
Jeg tænker på, om du kunne foreslå noget I kan lave sammen? Det kunne f.eks være at I kunne spille et spil sammen en gang imellem? Du kunne jo også sige det til din mor, så hun kan sige det videre til ham at du godt kunne tænke dig at få lidt opmærksomhed fra ham også?
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 hvis du gerne vil tale mere direkte med en rådgiver, eller sende en sms også på 116 111 til en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.