Brev
skilsmisse
Jeg er en pige på 10 år mine forældre er skilt jeg bor skiftevis en uge hos mor og en uge hos far. Jeg har også to lillesøstrer som helts vil bo hos min mor men hvad skal jeg gøre jeg vi helts bo hos min far?. Hvordan skal jeg spørge mine forældre om det?
Hilsen pigen på 10
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at spørge dine forældre, om du må flytte hjem til din far i stedet for at bo en uge hos dem hver. Der er mange børn, der har det som dig, som på et eller andet tidspunkt i deres opvækst hellere vil bo mere hos den ene forælder, af forskellige årsager.
Du skriver ikke noget om, hvorfor du gerne vil bo mere hos din far end hos din mor, men jeg ved, at nogle børn synes det er svært at skulle bo to steder lige meget, fordi de den ene uge så er længere væk fra deres skole, fra deres kammerater eller fritidsaktiviteter, er det mon også en af dine grunde til, at du ønsker at bo mere hos din far end hos din mor?
Uanset hvad årsagen er, så synes jeg, at du skal tale med dine forældre om det, for selv om din mor måske bliver ked af, at du hellere vil bo hos din far, så er det også sådan, at forældre allerhelst vil have, at deres børn er glade. Forældre vil som regel gå rigtig langt for at hjælpe deres børn, også selv om det betyder forandringer i den hverdag, der tidligere fungerede godt.
Jeg synes, du har været rigtig modig ved at skrive her ind og dele dine tanker, jeg håber at du også kan finde det mod frem og dele de samme tanker med dine forældre. Måske kan du også overveje at vise dem dit brev til BørneBrevkassen og det svar du får her, ville det mon være en god mulighed for dig?
Jeg håber, at du kan bruge mit råd, ellers er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111, der sidder nogle dygtige rådgivere, der meget gerne vil tale mere med dig og hjælpe dig videre, hvis du har behov for det.
Mange kærlighe hilsner til dig fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.