Brev
Skilsmisse
Hej
Mine forældre er allerede skilt og for 10 år siden fandt min mor en mand de har været gift i rigtig lang tid nu.
Min bonus far har været min mor utro så de skal skilles . Jeg kan ikke holde en mere skilsmisse ud.
Hvad skal jeg gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du er ked af, at du nu skal opleve en skilsmisse for anden gang. Skilsmisse er nemlig rigtig hårdt både for de voksne og ikke mindst for børnene.
Du var jo kun en lille pige, da din mor blev skilt fra din far, og du har nok ikke været gammel nok dengang til at forstå, hvad der skete. Det, man ikke kan forstå, kan være ekstra svært at forholde sig til, også når man er 3-4 år. Hvis du kan huske noget fra skilsmissen dengang, skulle du måske prøve at skrive det ned for dig selv.
Når jeg foreslår det, er det fordi jeg tænker, at nogle af dine svære følelser lige nu, måske kommer fra den gamle skilsmisse, og at det måske kunne være godt for dig at få skilt den gamle oplevelse fra din nuværende situation.
I dag er du 13 år og kan bedre sætte ord på, hvad der sker, og du er meget mere uafhængig af din mor. Du er kort sagt bedre i stand til at klare dig selv, end da du var 3-4 år.
Men når det er sagt, er det selvfølgelig rigtig, rigtig svært, at der endnu engang sker opbrud i din familie, og jeg kan godt forstå, at du slet ikke har lyst til det. Desværre har du ingen indflydelse på det, men du kan gøre nogle ting, der måske gør det lidt lettere for dig.
Du skriver ikke, hvordan dit forhold til din papfar er, men hvis du ønsker det, synes jeg, du skal snakke med ham og din mor, om du stadig kan se ham. Han har jo været en del af din familie i det meste af dit liv.
Jeg vil også foreslå, at du får snakket med din mor eller evt. en anden i din familie om dine tanker. Både om tankerne om den gamle skilsmisse og tankerne om den skilsmisse, der nu skal ske. Selv om det ikke ændrer på din situation, kan det føles som en lettelse for dig at få tankerne ud af hovedet.
Hvis du synes, det er svært, kan du måske skrive et brev til din mor om dine tanker og om de ting, der dukker op i dig med endnu en skilsmisse. Sommetider er det nemmere at formulere den slags på skrift.
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på Børne/UngeChatten og snakke lidt med en rådgiver.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.