Brev
skilsmisse
jeg er rigtig bange for at min far vil voldtage mig når han ikke har min mor.jeg har en søster men vi har ikke samme far og hun er 18 det skal ligesiges at jeg er 12
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 12 år
Tusind tak for dit brev. Jeg er glad for, at du har skrevet ind til BørneBrevkassen, for jeg tænker, det er meget vigtigt, at du ikke går alene og er bange.
Du skriver ikke så meget om, hvorfor du er bange for, at din far voldtager dig nu, hvor han ikke har din mor længere. Måske har han ændret opførsel siden han ikke har din mor mere? Eller måske har du læst eller hørt noget om andre fædre, som har fået dig til at blive bange?
På mig lyder det meget voldsomt, og jeg tænker, det derfor er meget vigtigt, at jeg prøver at hjælpe dig med at finde frem til en voksen, du kan fortælle det til, og som kan hjælpe dig.
Du skriver ikke noget om din mor, kan du mon tale med hende, vil hun mon kunne hjælpe dig? Ellers kan det være, der er en lærer på din skole eller måske sundhedsplejersken på skolen? De fleste skolesundhedsplejersker har tider, hvor man kan komme og tale med dem... Måske det kunne være noget, du har mod på...
... Jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært at fortælle, men måske du i stedet kan skrive det i et brev, ligesom du har gjort til os, så kan du starte med at vise brevet, og så er det måske lidt lettere at tale ud fra det?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Måske rådgiverne her kan hjælpe dig videre, og her kan du jo stadig være helt anonym.
Jeg håber, du finder frem til noget hjælp på den ene eller den anden måde.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.