Skilsmisse

Hej!
Jeg har desværre for et par uger siden, fået at vide at min mor flytter fra min far. De er ikke uvenner og snakker også sammen (når vi børn er til stede) Vi bor lige nu på landet alle sammen, og venter på min mor får en lejlighed inde i byen.
Jeg har altid drømt om at bo inde i byen, men ikke på den måde. Når man bor i byen er man tættere på venner, skole og bedsteforældre. Samtidigt med jeg træner rigtigt meget fodbold, og drømmer om at leve af det en gang, det betyder også jeg er tættere på fodboldbanen- og kan derfor træne mere.
 Problemet er bare at jeg føler at min mor tager afstand, fra mig hvor jeg har det svært med de skal skilles. Hun bruger det meste af sin tid på facebook, SMS’e og snakke med sine veninder (om hun har det fint med de skal skilles).
Hvor imod mit forhold til min far er blevet bedre hen over skilsmissen og ham kan jeg snakke med, hvis jeg har brug for det. Derfor vil jeg helst bo hos min far, men problemet er min far bor 7,5 km fra landet, og det forsætter han med, et par år endnu.
Derfor kan jeg ligesom før ikke være sammen med venner efter skole, eller spille mere fodbold, oppe på fodboldbanerne.(fodbold betyder næst mest for mig, efter familie. skal siges at jeg om 1½ år tager på fodboldcollege som er en tre årig periode hvor man tager en uddannelse samtidigt. Det var min mor også ved at droppe pga. økonomi, men nu har jeg fået lov at følge min drøm)
Så mit kæmpe dilemma er: skal jeg bo hos min mor hvor jeg kan spille massere fodbold, men ikke føle mig lige så godt tilpas, som hos min far. Eller skal jeg vælge at bo hos min far, hvor jeg ikke bare sådan lige kan tage op og spille fodbold efter skole, og hvor jeg vil føle mig bedst tilpas. Eller skal jeg bo halvt/halvt hos dem begge.
MvhEn forvirret dreng

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt du skriver hertil med din forvirring. Jeg kan godt forstå, det må være et meget svært dilemma at stå i for dig. Alene det at opleve sine forældre blive skilt, kan være rigtigt svært at finde hoved og hale i. Når du oveni det står midt i dine overvejelser omkring fodbold, tænker jeg at det er nogle meget svære beslutninger, du skal træffe for fremtiden.

Når din mor for tiden bruger rigtig meget tid ved computeren og med at tale med veninder, kan det måske være, at det også er svært for hende for tiden. Det retfærdiggør ikke, at du føler hun trækker sig væk. Kunne du fortælle hende om dit dilemma, og at du er ked af, at I ikke taler så godt sammen mere..? Du skriver, at du er kommet tættere på din far, måske kan du vende dine tanker med ham..? Høre hans mening i forbindelse med dine overvejelser omkring fodbold, fremtidsdrømme og alle de andre ting der fylder for dig...

Det kunne eventuelt også være, at du kunne vende dine problemer med dine bedsteforældre, hvis du har sådan nogle? Det kan nogen gange være en god måde at få luft for de tanker og følelser, der flyder indeni.

Du spørger direkte i dit brev om, hvad du skal vælge for en løsning. En overvejelse kunne være, at du prøver at være begge steder på skift, også udskyder din beslutning til du kender fordele og ulemper ved de to forskellige måder at bo på.

Jeg tænker, om det spiller ind i dine overvejelser, at du ved hvordan det er at bo der, hvor din far fortsat vil blive boende..? Måske kan dine tanker og overvejelser være farvet af, at det er det, du kender og er vant til. Omvendt ved du ikke, hvordan det vil blive at være inde i byen... Kan det gøre dig usikker på fremtiden..?

Hvis du har brug for at vende dine tanker yderligere, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe dertil.

Mange Kærlige hilser

BørneBrevkassen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier