Brev
skilsmisse
Skilsmisse! Jeg har det ikke så godt fordi mine forældre er skilt.. min far skriver en masse dumme ting til min mor og hun bliver ked af det også bliver jeg os ked af det, de skænnes over mobil om en taske som er med frem og tilbage når jeg er hos min far eller mor og min far bliver nogen gange sur over det med tasken
Fx. siste gang syns han at han skulle hente den ved min mor, det syns mor ikke den skulle, de blev ved og ved med at skrive ferm og tilbage, det ende med min far skrev at min mor var tosset . Tasken bliv stilt på på skolen og min mor og E….. var med op på skole fordi min mor var bange for min far.
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du, Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det påvirker dig og dit humør, når dine forældre har det på den måde. Jeg tror, de fleste børn ønsker, at deres forældre har det godt sammen og kan tale og aftale ting sammen, lige meget om de bor sammen eller er skilt.Desværre er det ikke alle forældre, der kan det – nogen kan det en gang imellem og andre har rigtig svært ved det.  Det lyder til, at det lige nu kan være svært for dine forældre at tale sammen på en god måde.. Det virker måske lidt fjollet og unødvendigt, at de kan blive uenige om en taske, men desværre er det ikke så ualmindeligt. Synes du, der er mange ting, som de er uenige om? Eller har der også været ting som var nemmere for dem at tale sammen og lave aftaler om? Jeg ved ikke, hvor længe dine forældre har været skilt, men nogen gange kan det især være i starten, at det kan være lidt svært at blive enige om alle de praktiske ting som for eksempel det med tasken. For nogle forældre tager det lang tid at få startet nogle gode rutiner og måder at gøre tingene på, nu hvor de er skilte. Og andre kommer hurtigt ind i nogle vaner og måder at gøre tingene på, som fungerer for dem. Det er meget forskelligt hvordan børn oplever det, når deres forældre bliver skilt. Som barn kan det være meget frustrerende, at ens forældre bliver uvenner og måske skændes, når de nu er blevet skilt.. Så kan man som barn tro, at det skulle være nemmere for dem at være gode venner. Men det kan tage lang tid for nogle forældre at komme dertil. Nogen gange kan det også påvirke forældrenes forhold til hinanden, hvis en af dem får en ny kæreste. Så kan den anden nogen gange reagere ved at blive lidt vred eller ked af det og det kan godt påvirke deres måder at samarbejde og kunne aftale ting på.. Men en ting er, hvordan det er at være voksen i en skilsmisse, en anden ting er hvordan det er at være barn – og det glemmer nogle forældre måske nogen gange at tænke på, når de selv bliver kede af det/ vrede/ irriterede på hinanden. Jeg tænker på, om dine forældre godt ved, hvordan det påvirker dig, at de bliver uvenner og skændes over mobilen? Det kan godt være lidt svært at sige, hvis man som barn fornemmer, at de i forvejen er kede af det eller vrede, men de allerfleste forældre vil rigtig gerne vide, hvordan deres børn har det. De gør måske heller ikke tingene anderledes, hvis de ikke ved, at det faktisk gør deres barn ked af det.Derfor tror jeg, det kunne være godt hvis du kunne få snakket med dem om at deres skænderier er meget ubehagelige for dig...Hvis du synes, det er svært at sige til dem, kan det nogle gange hjælpe at skrive det i et brev. Så er du sikker på, at du får sagt lige præcis det du gerne vil og at de lytter til det hele. Tror du det kunne være en idé for dig? Måske synes du, at det har du allerede fortalt dem, og det nytter ikke at sige det igen.. Kunne det så være en mulighed at få hjælp fra en anden voksen til at fortælle dem det? Det kan være en af dine lærere, som du har tillid til. Det kan også være en i familien – en moster eller bedstemor eller en helt tredje, som kan hjælpe dig med at få dine forældre til at lytte til dig. For som du så fint skriver Skilsmisse! – En ting er at man som barn ikke har indflydelse på om ens forældre bliver skilt eller ej, men man må godt ønske/ kræve, at de kan tale ordentligt sammen og forsøge at undgå at gøre hinanden kede af det. Om ikke andet, så for din skyld, for det lyder til at gøre dig ked af det. Hvis du er lidt i tvivl om, hvordan du skal få det sagt, eller du har flere spørgsmål er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe på BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af vores rådgivere. Jeg tænker lidt på, om du har noget, der kan gøre dig glad og få tankerne lidt væk fra dine forældre – måske et kæledyr, en god ven eller noget du synes er sjovt at lave? Det kan være rigtig rart at gøre noget godt for sig selv, når man går og er lidt trist over noget, som det lyder til at du er lige nu. Hvad, tror du, kunne være rart for dig at lave eller gøre nu? Hvis det er noget som kan lade sig gøre, så kan det være, at det er nu du skal gøre noget særligt godt for dig selv?
Mange hilsner fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.