Brev
skilsmisse
Jeg er en pige på 11 år.
Som bor skifte vis hos min mor og far. De har været skilt knapt et år. Jeg elsker dem begge meget højt, men jeg vil hellere bo (mere) hos min far end min mor.
Min mor har den holdning at vi skal være ligemeget hos dem begge.
Mine lillesøstre vil helst være hos min mor, men da mig og min mor er meget forskellige og vi tit bliver uenige vil jeg hellere være hos min far.
Håber at i kan hjælpe mig da jeg syntes det meget svært.
De bor i samme by så der er ikke særligt langt mellem dem.
Mange håb fra L
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L
Tak for dit brev, hvor du beskriver et dilemma, som mange skilsmissebørn står i. Måske er der lavet en aftale, som var i orden, dengang den blev lavet, men livet udvikler sig, og nu kan jeg forstå, du ikke synes, at dit liv er ok.
Da din forældre blev skilt, tænker jeg, at du var enig i aftalen om, at du skulle bo lige meget hos din mor og far? Du skriver, at du ikke har det så godt, når du er hos din mor. Du synes, I skændes for meget og er for forskellige. Det er klart, at det påvirker dig meget, det lyder også til, at det en problematisk situation for dig.
Du synes, det er svært at få sagt til din mor, at du gerne vil bo længere tid hos din far – har du mon spurgt din far, om det ville være ok? Hvis ikke du har det, så ville det nok være en meget god ide også at forklare ham, hvorfor du ikke trives sammen med din mor. Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvad du skal gøre for at få din mor til at forstå det.
Hvis ikke du kan tale med din mor, sådan bare, så kunne du måske prøve at skrive et brev, hvor du fortæller hende, hvorfor du gerne vil bo hos din far, og at du har det dårligt over at skulle sige det til hende og gøre hende ked af det. Tror du, du kunne det? Du kunne måske tage udgangspunkt i det brev, du her har skrevet hertil og mit svar? Så ville det måske blive lettere for dig at fortælle hende, at du ikke er tilfreds med dit liv, som det er lige nu.
Du skriver ikke, om dine forældre kan tale med hinanden, men hvis de stadigvæk er gode venner, så kunne du måske indkalde dem til et møde, hvor du kunne fortælle om dine tanker og følelser? Hvis dine forældre ikke er så gode til at tale sammen, - eller hvis du fornemmer, at du har brug for hjælp til at få dine forældre til at forstå, at du gerne vil ændre på den nuværende samværsordning, - så kan du faktisk benytte dig af noget, der hedder din "initiativret".
Alle børn over 10 år har initiativret til at henvende sig til Statsforvaltningen, så du kan selv henvende dig med dit ønske. På vores hjemmeside kan du finde et skema, som du kan udfylde og sende til Statsforvaltningen. Så indkalder Statsforvaltningen dine forældre til et møde, hvor de kan snakke om det. Se skemaet her >>
Ellers tænker jeg, at du måske har en anden voksen, som du kan tale med det her om? Det kan være en fra din familie fx din mormor, en sød lærer eller en helt fjerde. En der vil kunne hjælpe dig med at tale med din mor om, hvordan du har det. Jeg håber, du på en eller anden måde har fået noget ud af mit svar… Og ellers vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111. Det er gratis og anonymt, og rådgiveren kan måske forklare noget af det, jeg har skrevet, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal gøre.
Mange hilsner til dig fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.