Brev
skal have min adr væk hurtigt
Jeg flyttede til min mor for 4 måneder siden og det er kun gået ned af bakke siden jeg har snakket med min far og ci skal have ændret min adr hurigt hvordan gør jeg det uden at min mor får det afvide er kun 14 år så det er ikke så nemt
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år, tak for dit brev med titlen "skal have min adr væk hurtigt".
Det er da kedeligt for dig, at det ikke har fungeret for dig, efter at du er flyttet til din mor. Jeg forstår på dit brev, at du inden har boet hos din far, og at I to gerne vil have, at du flytter tilbage til ham?
Så vidt jeg ser det, er dette noget, der skal aftales mellem din mor og far - så det er nødvendigt, at de to får talt sammen -igen - om, hvor du helst vil bo. Der har måske været forskellige grunde til, at du gerne ville prøve at bo hos din mor? Har du talt med din far om, hvorfor du helst vil bo hos ham?
Hvis dine forældre ikke kan blive enige om, hvor du skal bo, kan de henvende sig til Statsforvaltningen og få hjælp der. Der er også den mulighed, at du selv kan bede Statsforvaltningen om at indkalde dine forældre til en samtale. Det kan du enten gøre ved at ringe til Statsforvaltningen i den kommune, hvor du bor, eller du kan sende et brev, hvor du skriver, hvorfor du gerne vil have et møde. Det kaldes at bruge sin "initiativret", og vi har faktisk lavet en skabelon, man kan bruge til at skrive sådan et brev. her >>
Du kan finde telefonnummer og adresse på Statsforvaltningen i din del af landet, hvis du kigger her >>.
Du kan evt. også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få hjælp til, hvordan du kan henvende dig til Statsforvaltningen med dit ønske.
Mange hilsner fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.