Savner min far

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Tak for dit brev. Det er flot, at du har haft mod til at skrive. Det kan næsten føles, som om ens forældre er døde, hvis man savner meget.

Det er dejligt at tænke på, at din far lever. Jeg ved fra andre unge, der ikke har kontakt med en af deres forældre, at de tænker rigtigt meget på dem. Specielt hvis de oplever, at noget er svært for en forældre.

Har du snakket med din mor om, at du savner din far. Jeg tænker, at det er vigtigt din mor ved besked om, hvordan du tænker på din far, så I sammen kan lave en plan for, hvordan du kan få ro på savnet.

Jeg ved fra andre, at det kan være rigtigt rart at skrive et brev til den, man savner. Måske kan I finde ud af at ringe sammen en gang imellem eller Skype. Det kan også være, at I kan begynde at SMS’e, når du bliver ramt af savnet. Jeg tænker, at det alt sammen er noget din mor skal hjælpe med at få gang i.

Måske er din mor usikker på, hvordan I skal gøre det, så kan hun ringe til vores ForældreTelefonen  35 55 55 57, hvor der sidder voksne klar til at snakke med din mor. Det er helt gratis.

Jeg håber, at I finder en løsning sammen, så du kan få det bedre med savnet af din far og måske få ro på den bekymring, du helt forståeligt har for din far, fordi han er din far.

Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116111, her er vi også klar til at snakke med dig.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.