Brev
Mor’s og far’s skilsmisse
Hej Hjælp eller hvad nu man skal kalde jer for 😉
Min mor og far er skilt og det blev de ca. for 2 år siden. Min far havde nemlig haft 5-6 forskellige kærester imens min mor og far var sammen. Jeg kom til en psykolog da det hele startede, men han var i K………. og tiden der ned tog meget lang tid, og gik også over mine skole timer.
Hende jeg havde været bedste veninder med, begyndte at sige højt at jeg gik til psykolog. Jeg blev ked af det, og flov. Jeg ved godt at det ikke er noget at være flov over men det var jeg. Min far har en kæreste nu som er okay. Hun er ikke van til børn, kun en 5 årig dreng der er autist, og er hendes søsters søn.
Jeg så min far og P.. ( min fars kæreste ) ligge og “hygge sig” da min søster ( 17 år), P..’s søster og T…. (autisten), og jeg var der. det var om morgenen og selvom det skete i 2010 er jeg stadig ikke helt kommet over det.
Huset kom til salg efter far var flyttet sammen med P… Min far har været meget “grov” over for min mor, på den måde at hvis de lavede en aftale (mest om penge og hus) overholde han det ikke, eller sagde at han ikke ville. Det gjorde min søster, mor og jeg meget usikre. i 1½ år var huset til salg, og vi havde det ikke så godt, og var tit kede af det.
Det blev hurtigt for meget for mig, og jeg begyndte at skære i mig selv. Den første gang brugte jeg en negle saks. Jeg tænkte også tit på selv mords tanker, og andre ting Jeg lukkede mig inde og ville ikke vise at jeg var ked af det.
Min farfar døde d. xx-2011, som var endnu et hårdt slag. Jeg elskede ham højt, og var en jeg så op til. Han var med til jul 2010, som var den sidste gang hvor jeg så ham. Vi var ude og kigge på huse og lejlighedder, men far skulle aller først bestemme og han ville have penge, så min mor ejede huset eller noget andet, som jeg ikke helt kan forstå.
Da det foråret begyndte gik det også at gå halv dårligt i skolen, og jeg blev uvenner med mange af mine veninder. Jeg lå inde hos min mor fordi der havde jeg det bedst. Jeg begyndte at vænne mig til tanken, og slappede lidt mere af. Jeg “skar” min endnu en gang, men brugte en nål. Jeg prikkede nålen ned i huden, men det gjorde ikke ondt.
Her i ferien har vi gjort Min søster’s og mit værelse i orden. Jeg fandt en hel masse slik papir, som lå i mit værelse. Jeg har trøste spist imens det har stået på. Min mor har fortalt mig at min far har taget imod pengene, og at vi bliver boende. Det har gjort mig lidt sikrer i min hverdag (; Jeg har det svært med at se min far i øjnene, og jeg ser ham stadig, bare ikke så tit. Jeg har det stadig svært i skolen. Ikke fordi jeg viser det, men jeg har det tit svært med lektierne.
Jeg er ikke meget dårlig, men jeg dagdrømmer tit og får ikke hørt efter. Min søster sagde til mig at hun synes at jeg skulle tale med en som kom ude fra, en der kom som var helt ny i den her historie. jeg har talt med min veninde om nogen ting og med min familie om nogen ting. De andre ting har du/I så fået af vide.
Jeg håber meget at du/I har tid til at besvare mig, så jeg kan komme videre.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år, tak for dit brev med titlen "Mor´s og far´s skilsmisse".
Jeg kan se på dit brev, at du har haft det svært i de to år, der er gået, siden dine forældre blev skilt. Du har haft meget at spekulere på, som har gjort dig usikker og ked af det.
Det er derfor rigtig fint, at du har skrevet til BørneBrevkassen og fortalt om nogle af dine tanker. Din søster har foreslået, at du skulle tale med en, som kom udefra. Det synes jeg er en rigtig god ide. Det ser ud som om, du ikke længere har kontakt med psykologen? Måske kunne det lade sig gøre at finde en tættere på, hvor du bor - måske med hjælp fra din skole. Det kan være, at du kan komme til at snakke med skolepsykologen, som er vant til at snakke med børn og unge om svære ting... Hvis der er en lærer, som du føler dig tryg ved at snakke med, kan du måske prøve at spørge, om han/hun kan hjælpe dig med at få kontakt til skolepsykologen. Måske kunne det også være en lettelse for dig, hvis en af dine lærere fik at vide, at du har det svært med lektierne?
Det kan også være, at sundhedsplejersken på din skole kunne være god at snakke lidt med. Hun har som regel en træffetid, hvor man kan komme og snakke med hende.
Jeg tror også det ville være en god ide at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og komme til at snakke med en rådgiver. Det er gratis at ringe, og du kan være anonym.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.