Brev
Mors nye kæreste
Hej BB
hvad skal jeg sige til min mor når hun siger noget om hindes nye kæreste og jeg er bange for han ikke kan lide mig fordi sådan var hendes første kæreste efter min mor og far blev skilt for 5-6 år siden
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Hvor er det godt, du skriver ind. Tak for det.
Jeg ved fra andre børn og unge, at der kan være mange svære ting ved, at mor eller far får en ny kæreste. Har du fortalt din mor, at hendes første kæreste ikke kunne lide dig? Nogle gange kan det nemlig være svært for forældre at huske at spørge deres børn, hvordan de har det. Måske ved hun slet ikke, at du har følt sådan. Det er en rigtig normal reaktion, du har. Når man har oplevet én ting være på en bestemt måde, bliver man tit bange for det næste gang er det samme. Det er vigtigt også at huske, at det nu er en helt ny situation, så højst sandsynligt får du et helt andet forhold til den nye kæreste.
Det er en rigtig god idé at fortælle din mor, hvordan du har det. På den måde kan hun hjælpe med, at dig og hendes kæreste møder hinanden på en god måde. Det kan også være en idé at snakke med nogen af dine venner. Måske har nogen af dem selv forældre der er skilt? Måske ved de så, hvordan det er du har det.
Venlig hilsen BørneTelefonen