Brev
mors nye flirt
Hej jeg er en pige på 12.
Mine forældre har været siden jeg var 4år. Min mor har haft et par kærester men det er noget tid siden nu. Hun har lige mødt en ny på tinder og de kriver sammen, de har ikke mødtes men de skal ses på søndag. Jeg er enebarn så jeg har aldrig skulle dele min mor, men det skal jeg jo nu. Vi ved ikke om de kommer sammen nu skriver de jo bare sammen så det kan gå begge veje. Men jeg kan godt være meget bange for at han tager min plads at min mor glæmmer mig.
Jeg har talt med hende om det og jeg ved godt at hun ALDRIG vil glæmme mig. men der sidder jo altid en frygt, foor han har også to børn på 9 og 6 år. Måske kan mig og min mor ikke være lige så meget sammen. Jeg er bange for at miste min mor. Selvom jeg godt ved at jeg ikke gør. Jeg for det dårligt bare ved tanken om at min mor skal kysse en anden eller i seng med en anden. Men det er jo normalt og det vil jeg ikke ændre på. Jeg håber i kan forstå mit problem.
Kærlig hilsen
Pigen på 12år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det er helt almindeligt, at man gør sig en masse tanker, når der pludselig er noget, der kan blive anderledes i familien. Fx når man er bange for, hvordan ens forhold til ens mor bliver, hvis hun får en kæreste. I har jo været vant til at være familie på én måde, og nu skal I måske til at være det på en lidt anderledes måde, men det behøver heldigvis ikke betyde, at jeres forhold bliver dårligere. Tværtimod. Du får måske en mor, der bliver endnu gladere, og det smitter ofte af på alle, altså også på dig.
Jeg synes, det er så godt, at du har talt med din mor om dine tanker, så hun ved, hvordan du har det. Det må du endelig fortsætte med at gøre. I sidste ende er hendes vigtigste opgave nemlig at sørge for, at du har det godt.
Selvom din mor begynder at date og måske ender med at blive kærester med ham, har han jo også et par børn, som han fortsat skal være en god far for. Der er altså god mulighed for, at din mor og dig fortsat kan lave ting alene, og omvendt får I mulighed for at blive en endnu større familie – og du får nogle “søskende”, som også kan være meget fantastisk. Så i stedet for at være bange for alt det, det kan gå galt, kan du måske også tænke på alt det, der også kan blive skønt.
Måske er der nogle af dine venner eller veninder, der også har stået i den samme situation som dig, som du kan tale med? Det kan nemlig være rigtig rart at tale med andre, som måske har nogle erfaringer eller gode råd til, hvordan man bliver familie på en ny måde. Kunne det være en mulighed?
Jeg håber, du kan bruge mit svar? Hvis du har lyst til at snakke, er du meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen