Brev
mor og far.
Jeg har et problem med mine forældre, det gør mig ked af det. Jeg er skilsmissebarn og det er ved at være meget nomal men, de snakker kun grimt om hinanden og hinandes kærester. Jeg elsker dem begge, min far sagde til mig og min lillebror på 9 at han hellere vil være sammen med hans kæreste end os. Min mor er rigtig sur på ham og de svare os ikke hvis vi siger noget godt om den anden familie. Hilsen G.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære G.
Tak for dit brev, hvor du skriver, at du har et problem med dine forældre, som gør dig ked af det. Det kan jeg godt forstå! Som du beskriver det, har dine forældre bragt dig i en rigtig svær situation, idet de åbenlyst ikke er bevidste om hvilket dilemma de sætter dig i.
Du elsker din mor og far, og vil sikkert gerne være loyal over for dem begge, men det er jo ikke nemt, når de ikke er loyale overfor dig. Det er bare ikke i orden, at de bagtaler hinanden og hinandens kærester overfor dig og din lillebror. Desværre sker der ofte det, når voksne bliver skilt, at de samtidig er blevet uvenner, og at de derfor helt glemmer, hvad der er bedst for børnene, og de glemmer måske, at børnene jo ikke er uvenner eller sure på nogen af parterne.
Jeg kan godt forstå, at du blev ked af det, da din far sagde, at han hellere vil være sammen med sin kæreste end sammen med jer. At han overhovedet kan finde på at sige sådan, tyder på at han har svært ved at få det til at fungere med børn, ekskone og ny kæreste... Det må også være svært for jer, at I ikke kan sige noget godt om den anden familie, uden at blive ignoreret. Begge familier er jo en del af jeres liv, og derfor bør de voksne tilsidesætte deres egne følelser til fordel for jeres.
Jeg synes, det er rigtigt flot, at du har skrevet til Børnebrevkassen. Dit brev viser tydeligt, at du oplever de voksnes opførsel som uretfærdig overfor dig og din bror. Det er jeg helt enig med dig i, derfor vil jeg også foreslå dig (hvis altså du har mod på det), at du viser dine forældre brevet og svaret. Eller hvis der er en voksen i din omgangskreds, du har tillid til? Så kunne du fortælle dem om brevet, og de kunne hjælpe dig med at snakke med din mor og far. Det kunne være en af dine bedsteforældre, en tante eller onkel måske?
Hvis du ikke tror, at det er en god ide, er du velkommen til i stedet at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, hvor du kan tale med en sød rådgiver, der er vant til at snakke med børn om svære ting, og som er god til at lytte.
Venlig hilsen BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.