Brev
Mor og far skal skilles
Hej børnetelefonen.dk
Min mor og far har været skilt engang, men fandt sammen igen. Nu er jeg bange for at de skal skilles igen.
En dag fik min mor en besked og bedte mig om at læse den, da jeg var inde i hendes beskeder kunne jeg se at hun havde skrevet til hendes veninde at hun var så sur på min far og at hun havde det så godt da han var på ferie osv. Jeg så også at hun havde skrevet at hun ikke var klar til at bo alene med mig og min lillebror endnu.
De havde skrevet om at de skulle på sådan en singlelejr hvor man kan møde andre singler. Min mor har sagt til mig at i den weekend, skulle de på hotelophold. Hendes veninde spurgte så min mor om det var okay med min far, og det sagde min mor at det var, men ærligt så tror jeg ikke hun har spurgt ham.
Det sårer mig så meget at de ikke fortæller mig noget, og at min mor kan gøre det overfor min far, når de jo stadig bor sammen. Jeg går og er nedtrykt og jeg ved at man kan se det på mig, men de spørger mig aldrig om der er noget galt.
Min mor skælder mig hele tiden ud og selv om min lillebror tit gør det samme får han aldrig skæld ud.
Jeg har gået og holdt det her inde i et halvt år nu, jeg har ingen at snakke med det om.
Jeg håber i vil hjælpe mig, for det har jeg virkelig brug for!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år,
Tak for dit brev. Det er flot at du har haft mod og styrke til at skrive. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at være alene om det, som du har læst i din mors sms. Det er svære bekymringer du bære rundt på, og det kan jeg godt forstå er svært.
Når jeg læser dit brev, er der mange steder, hvor du ikke føler dig tryg ved dine forældre og måske mest din mor. Jeg tænker, at det er fordi, det de siger, og det du selv oplever ikke hænger sammen, så bliver man utryg, og det kan jeg sagtens forstå - det er helt normalt at du får det sådan.
Det er ikke i orden at du skal gå med den her viden om dine forældre uden at dele den med nogen. Det er voksne problemer, som dine forældre må finde ud af på sådan en måde, at dig og din bror kan føle sig trygge.
Jeg ved godt, at det kan være super svært at snakke med sine forældre om det, som du har viden om, og det som gør dig utryg. Men det er vigtigt, at de ved hvordan du har det, så de kan melde klart ud til dig, hvad der sker i jeres familie lige nu. Det kan godt være, at det er en dårlig besked, du får om din mor og fars forhold, men det er meget bedre at få en ærlig besked end at gå og være usikker på, hvad der sker. Det er alt for hårdt for dig og slet ikke i orden.
Hvis det er for meget for dig at snakke med dine forældre alene, om det du ved og føler, er der måske en i din familie, der kan hjælpe, eller en lære på skolen, en venindes mor eller en helt anden, som du har tillid til. Du kan bruge dit brev, som flot beskriver, hvordan du har det, som en støtte at snakke ud fra. Det kan også være, at du har brug for at de læser dit brev hertil eller et andet du skriver, og I bagefter får en snak sammen? Så har dine forældre mulighed at tale sammen først, og sammen kan de tale med dig - og måske herefter også med din lillebror?  Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får støtte af dine forældre - så du ikke bærer rundt på hemmeligheder som gør dig utryg og nedtrykt.
Jeg håber, du kan finde lidt mere mod og bede om den hjælp, der skal til for at få snakket med dine forældre, så der kan komme en klaring på, hvordan det skal være hjemme hos jer fremover. Måske har dine forældre brug for rådgivning, så er de velkomne til at ringe til vores ForældreTelefon på 35 55 55 57, det er også gratis og anonymt.
Hvis det hele er for meget lige nu, er du også meget velkommen ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at snakke med dig. De er vant til at snakke med børn og unge om problemer som dit.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.