Brev
Mine forældrer…
Hej…
Jeg er en dreng på 13 år der har brug for hjælp.
Min mor og far er begyndt at komme op at skændes. De står og råber af hinanden imens jeg ser på…
Mit spørgsmål er om jeg kan gøre noget for at få dem til at stoppe?
Jeg har hørt dem snakke om skilsmisse… 🙁
Håber i svarer…
Kh _____
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år!
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver for at få hjælp, for jeg kan høre, at situationen hjemme hos dig er rigtig svær lige nu. Jeg vil forsøge at svare dig, så godt jeg kan.
Det er aldrig rart for børn, når deres forældre skændes, og oven i købet står og råber af hinanden, som du skriver, at dine forældre gør. Jeg kan godt forstå, hvis du bliver ked af det og måske også bekymret for, hvad der kommer til at ske, når du hører dem snakke om skilsmisse.
Når forældre skændes og råber af hinanden, er der mange børn, der ligesom du, vil gøre alt hvad de kan, for at få dem til at holde op. Nogle børn tænker måske også på, om det kan være deres skyld, at deres forældre er så sure på hinanden. Tænker du mon også på det? Til det vil jeg sige, at det aldrig er børnenes skyld, at forældrene skændes, og måske beslutter sig for at blive skilt. Det er udelukkende forældrenes ansvar, hvis deres forhold ikke fungerer, eller hvis de måske er vokset fra hinanden. Men det er selvfølgelig børnene, det går ud over hvis de skal skilles, og det er rigtig uretfærdigt, da de slet ikke har noget at gøre med forældrenes skænderier og heller ikke beslutningen om, at de måske skal skilles.
Du skriver, at dine forældre står og råber af hinanden imens du ser på. Jeg tænker på, hvad du mon gør når det sker, for det må være meget ubehageligt for dig, at stå og se på det. Bliver du stående indtil de er færdige med at råbe? Går du et andet sted hen, fx ind på dit værelse? Når der er så dårlig stemning, som der er hjemme hos dig i øjeblikket, tror jeg det er rigtig vigtigt, at du er god til at passe på dig selv. Det kan du fx gøre ved fjerne dig fra det, der er ubehageligt. Måske kan du går over til en af dine venner, gå en tur, tage hovedtelefoner på, så du ikke kan høre, at de råber, eller noget helt andet. Jeg tror, at det ville være godt for dig, at fjerne dig fra den ubehagelige stemning, da mange børn, der er i samme situation som dig oplever, at de bliver rigtig triste, bekymrede og spekulerer meget på det der sker der hjemme, når de er i skole, til fritidsaktiviteter m.m. Nogle kan slet ikke lade være med at tænke på det hele tiden, fordi det fylder så frygtelig meget inde i deres hoveder, så det kan være svært at have plads til andre ting – og også svært at koncentrere sig i skolen. Kan du mon genkende noget af det?
Jeg tror, at det bedste du kan gøre, for at få dine forældre til at stoppe er, at fortælle dem hvor ubehageligt det er for dig, at høre på. Du kan også fortælle dem, at du bliver rigtig bekymret, da du har hørt dem snakke om skilsmisse. Jeg tror det er vigtigt, at dine forældre får at vide, hvad det gør ved dig, at de skændes. Hvis du synes det er svært at sige til dem, kan du måske vise dem det brev du har skrevet til BørneTelefonen, og mit svar til dig. Det kan måske hjælpe dem til at forstå, hvor ubehageligt det er for dig, at høre på.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen