Brev
mine forældre skal skilles
Hej BB,
jeg er en pige på tolv år, som lige for et par timer siden har fundet ud af, at mine forældre skal skilles. ( det skal lige siges, at mit syn er sløret fordi at jeg græder mens jeg skriver)
Det hele startede i weekenden (eller i går) hvor jeg overhørte mine forældre snakke, mens de troede jeg sov. Min dør er meget stille og jeg har værelse lige ud til køkkenet hvor de sad. “Vi har bygget på den her hverdag for pigerne” hørte jeg først. Så lukkede jeg døren. Ti minutter efter åbner jeg igen. “Måske skal vi fortælle det til Enhjørning (jeg kalde mig selv Enhjørning på grund af anonymitet) før vi gør noget” hørte jeg så min mor sige. Så lukkede jeg igen døren og besluttede mig for at ligge i sengen lidt længere… Men jeg gik rundt med det i hovedet hele dagen. Jeg tænkte at det bare kunne være, at en af dem var blvet fyret og, at det sikkert ikke var noget.
Men så her i morges var jeg ikke særlig motiveret til at tage i skole eftersom, at mandag er en RIGTIG lang dag for mig, så jeg spurgte min far om jeg ikke måtte blive hjemme. Min far sagde, at jeg lige skulle tænke over det. Da besluttede jeg mig for at tage i skole, men da jeg så skulle ud og hente min madpakke i køkkenet, sagde jeg “I går ikke fra hinanden vel?” Min mor rejste sig op “hvad får dig til at tro det” også fortalte jeg hvad jeg havde hørt imens vi alle tre stod og græd. Jeg fik lov til at blive hjemme. Fem minutter efter sad jeg i sengen og snakkede med dem. De sagde, at de ikke var uvenner, men at de bare var ulykkelige som det var. De sagde også, at de ville gøre alt for, at jeg blev nødt til at skifte skole.
Det var så min historie indtilvidere. Det aller værste er ikke så meget for min skyld, men mere fordi jeg har en lillesøster på fire år som jeg elsker højere end noget andet i verden, og jeg vil ikke have, at hun skal leve et liv med skilte forældre.
Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre med migselv.
Hilsen mig.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Det lyder som en svær tid, du og din familie er i lige nu, og jeg kan godt forstå at du har brug for at tale om det.
Jeg synes, at du er rigtig god til at forklare og beskrive, hvad der gør dig urolig og bekymret. Og det kan du bruge til, at det bliver lidt lettere i det, I står i som familie. Den næste tid bliver sikkert svær for hele familien, og det er vigtigt at man får sagt, hvad man tænker og føler. Det lader til, at dine forældre gerne vil tale med dig, og det synes jeg lyder godt.
Du lyder som en rigtig sød storesøster, når du fortæller om din lillesøster. Og jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil passe godt på hende. Man kan godt leve et helt almindeligt liv med skilte forældre. Og jeg tror det bedste, du kan gøre, er at hjælpe med at gøre dig og hende trygge ved at tale med jeres forældre om det, og det komme til at gå godt - selvom dine forældre skal skilles. Jeg håber, at I to også kan finde noget styrke i hinanden, når det hele er svært.
Måske har du nogle venner eller veninder i din klasse, som også har forældre, der er skilt? Det kunne måske være rart på et tidspunkt at tale med en af dem, høre hvordan de oplevede det, og hvordan de kom igennem det.
Det er også godt, hvis dine forældre taler med din klasselærer om, at de skal skilles. Så ved din lærer, at det ikke er helt som det plejer at være der hjemme. Din lærer kan så være opmærksom på, at du måske har brug for at snakke om det.
Hvis dine forældre er i tvivl om, hvordan de bedst griber det hele an.Så kunne de måske ringe til vores ForældreTelefon på 35 55 55 57.
Du kunne også vise dem dit brev til os, hvis du vil. Så kan de måske bedre forstå, hvordan du har det lige nu.
Jeg synes du lyder som en klog og følsom pige, og en rigtig betænksom storesøster. Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig til at få talt om det, der er svært.
Kærlig hilsen BørneTelefonen