Brev
Mine forældre skal skilles
Kære Børnetelefon,
Mine forældre skænes tit.
For nogle uger siden sagde de til mig at de skulle skilles. Min far drikker meget – det en af grundende til at de skal skilles. Det betyder ikke så meget for mig at han drikker, men min mor blivet meget sur.
Min far er nu kommet i noget behandling for alkohol misbrug og jeg håber det kan hjælpe.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til mine venner – har i måske nogle råd ?
Skolen er også lidt svær at passe når jeg går med tankerne i hovedet, men jeg klare dagene som de nu kommet.
Håber i kan komme med nogle gode råd til hvad jeg gør.
Kh Mig🙃
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dig!
Tusind tak for dit brev til børnetelefonen. Du for sej, at du skriver ind og fortæller hvad der går dig på. Du skriver dine forældre skal skilles og din far drikker og din mor bliver sur. Det går selvfølgelig ud over din koncentration i skolen. Det må ikke være rart kan jeg forestille mig og alligevel tager du dagene som de kommer. Du er bare sej , skal du vide.
Det skal du selvfølgelig have hjælp til . Det skal du ikke gå alene med. Først vil jeg sige godt din far er i behandling for sit alkohol misbrug. I sådan en situation er det rigtig vigtigt for dig , at du har nogen du kan snakke med. Har du evt nogen fra din familie du kan kontakte som du føler dig tryg ved?
Det kan godt være svært at gå med sine tanker alene . Men du er heller ikke alene , du har jo allerede taget kontakt til os ved at skrive ind til os på børnetelefonen. Jeg kan godt forestille mig du har en masse tanker omkring din forældres skilsmisse og din fars behandling og din skole. Jeg vil gøre alt for at hjælpe dig med hvad du kan gøre.
1. Jeg syntes du skal ringe til børnetelefonen på 116111 der er der en voksen du kan snakke med og de kan give dig nogle råd til hvad du skal gøre. Du kan også se mere her – fx videoen om hvordan det kan være, at ringe til BørneTelefonen og tale om alkohol i familien.: https://bornetelefonen.dk/alkohol-i-familien/. Du kan ringe hele døgnet også om natten.
2. Du kan også starte  med at fortælle det til en lærer, som du føler dig tryg ved. Har du en pædagog fra skolen du føler dig tryg ved som du kan fortælle det til? Det er godt at din lærer ved, hvorfor du måske har lidt svært ved at koncentrere dig. Så giver du læreren mulighed for at forstå, hvorfor skolen ind i mellem er lidt svær for dig at passe. Læreren får også en mulighed for at hjælpe dig ved at tage hensyn til dig.
3. Du kan også skrive en lille liste , hvor du skriver ned hvad du tænker på omkring din situation.  Du får et link  https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert som hjælper dig med, hvordan du kan sige det, der kan være svært, til nogen.
Jeg håber, det giver mening det jeg har skrevet til dig.
De bedste hilsner fra Børnetelefonen