Brev
Mine forældre skal skilles
Hej børnetelefonen.
Jeg er 16 år har været anbragt på et børnehjem men 5 måneder efter vil min mor flytte væk fra min far, hun beder både mig og min lillesøster om ikke at sige det til vores far.
Hjælp hvordan takler jeg dette.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16 årige pige
Mange tak for dit brev. Det er godt du skriver herind til os, når du står i en situation, der måske kan komme til at være konfliktfyldt mellem dine forældre?
Dette tænker jeg det måske kan blive, fordi din mor beder dig om, at holde hendes planer om at flytte, hemmelige for din far? Er det rigtigt forstået af mig?
Dine forældre bør være de ansvarlige voksne i familien. Når din mor vælger, at inddrage jer i hendes planer, udenom jeres far, bliver I jo uforskyldt, inddraget i hendes situation og hendes valg. Måske også, så I på en måde, kan komme til, at være hendes fortrolige og “medsammensvorne”?
Det bedste ville jo være, at din mor og far snakkede sammen og fandt en løsning sammen, og herefter inddragede jer i deres beslutninger omkring en skilsmisse.
Når det foregår på denne her måde, forestiller jeg mig, at din mor og far har svært ved at snakke sammen og måske også svært ved at tage ansvar? Grunden til at jeg tænker dette, er at du har været anbragt på et børnehjem. Har du mon været det pga konflikter i dit hjem?
En skilsmisse er altid forældres ansvar og beslutning. Beslutningen vil selvfølgelig påvirke hele familien og især jer børn, der jo får et forandret liv. Det kan sagtens være, at det bliver et mere roligt liv, hvor man som barn ikke skal opleve sine forældres uvenskab eller lign. i hverdagen.
Det kan også blive et mere uroligt liv, hvor forældrene kommer til at “bruge” børnene i en konflikt, og man som barn føler sig “fanget” mellem sine forældre. Vi hører meget ofte fra børn, der har det svært midt i en skilsmisse, hvor deres behov bliver overset.
Det er virkelig godt, at du via BørneTelefonen, forsøger at finde en måde at tackle din situation på. jeg forestiller mig, at det ikke er rart for dig, at stå i den situation, du nu står i?
Jeg vil foreslå dig, at du får talt med din mor omkring det dilemma hun får sat dig og din søster i, ved at inddrage jer i hendes planer. Du kan fortælle hende, at du ikke bryder dig om at have hemmeligheder, udenom din far? Hvis det er sådan du har det?
Tror du, at du kan fortælle din mor det? Vil hun kunne forstå det?
Hvis du ikke føler du kan tale med din mor, har du så en anden voksen du kan tale med og som du stoler på? Måske en lærer på din skole?
Du kan også ringe til en bisidder fra BørneTelefonen. En bisidder vil kunne mødes med dig og evt din søster, og helt fortroligt hjælpe jer til at blive hørt og passet godt på, hvis I skal til møder med fx kommunen.
Du kan læser mere om Bisidderordningen her
Du har også ret til at blive hørt ved en skilsmisse. Sådan at du og din søster, er med til at bestemme hvad der skal ske for jer. Du kan læse mere her
Du er meget velkommen til at ringe, sms eller chatte med BørneTelefonen på 116 111, når du får brug for det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen