Mine forældre skal skilles

Hej børnetelefonen.
Jeg er 16 år har været anbragt på et børnehjem men 5 måneder efter vil min mor flytte væk fra min far, hun beder både mig og min lillesøster om ikke at sige det til vores far.
Hjælp hvordan takler jeg dette.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16 årige pige

Mange tak for dit brev. Det er godt du skriver herind til os, når du står i en situation, der måske kan komme til at være konfliktfyldt mellem dine forældre?

Dette tænker jeg det måske kan blive, fordi din mor beder dig om, at holde hendes planer om at flytte, hemmelige for din far? Er det rigtigt forstået af mig?

Dine forældre bør være de ansvarlige voksne i familien. Når din mor vælger, at inddrage jer i hendes planer, udenom jeres far, bliver I jo uforskyldt, inddraget i hendes situation og hendes valg. Måske også, så I på en måde, kan komme til, at være hendes fortrolige og “medsammensvorne”?

Det bedste ville jo være, at din mor og far snakkede sammen og fandt en løsning sammen, og herefter inddragede jer i deres beslutninger omkring en skilsmisse.
Når det foregår på denne her måde, forestiller jeg mig, at din mor og far har svært ved at snakke sammen og måske også svært ved at tage ansvar? Grunden til at jeg tænker dette, er at du har været anbragt på et børnehjem. Har du mon været det pga konflikter i dit hjem?

En skilsmisse er altid forældres ansvar og beslutning. Beslutningen vil selvfølgelig påvirke hele familien og især jer børn, der jo får et forandret liv. Det kan sagtens være, at det bliver et mere roligt liv, hvor man som barn ikke skal opleve sine forældres uvenskab eller lign. i hverdagen.

Det kan også blive et mere uroligt liv, hvor forældrene kommer til at “bruge” børnene i en konflikt, og man som barn føler sig “fanget” mellem sine forældre. Vi hører meget ofte fra børn, der har det svært midt i en skilsmisse, hvor deres behov bliver overset.

Det er virkelig godt, at du via BørneTelefonen, forsøger at finde en måde at tackle din situation på. jeg forestiller mig, at det ikke er rart for dig, at stå i den situation, du nu står i?

Jeg vil foreslå dig, at du får talt med din mor omkring det dilemma hun får sat dig og din søster i, ved at inddrage jer i hendes planer. Du kan fortælle hende, at du ikke bryder dig om at have hemmeligheder, udenom din far? Hvis det er sådan du har det?
Tror du, at du kan fortælle din mor det? Vil hun kunne forstå det?

Hvis du ikke føler du kan tale med din mor, har du så en anden voksen du kan tale med og som du stoler på? Måske en lærer på din skole?

Du kan også ringe til en bisidder fra BørneTelefonen. En bisidder vil kunne mødes med dig og evt din søster, og helt fortroligt hjælpe jer til at blive hørt og passet godt på, hvis I skal til møder med fx kommunen.
Du kan læser mere om Bisidderordningen her

Du har også ret til at blive hørt ved en skilsmisse. Sådan at du og din søster, er med til at bestemme hvad der skal ske for jer. Du kan læse mere her

Du er meget velkommen til at ringe, sms eller chatte med BørneTelefonen på 116 111, når du får brug for det.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier