Brev
Mine forældre er skilt
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 12 år.
Mine forældre blev skilt for et halvt år siden.
Jeg har været rigtig ked af det. Inden skilsmissen skændes de rigtig meget og jeg overså at de ødelagde en dør og de “sloges” om en telefon.
Det var rigtig ubehageligt for mig og det går mig stadigvæk på og jeg bliver stadigvæk ked af det. Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg nogensinde skal blive glad igen.
Jeg snakker nogle gange med min lærer og hun har hjulpet mig meget. Vil stadig gerne snakke med min lærer mere for håber det i sidste ende kan hjælpe.
Når jeg snakker med mine veninder bliver de ved med at sige det nok skal gå over men det gør det ikke og det irritere mig de bliver ved med at sige det. Det føltes lidt som om de ikke forstår hvorfor jeg er ked af det og ikke forstår hvordan jeg stadig kan være ked af det.
Jeg syntes det hjælpe at snakke med min lærer og jeg føler hun giver mig mere selvtillid men er så genert så jeg ikke engang tør at gå over til hende og sige jeg gerne vil snakke. Det gør mig irriteret på mig selv.
Hvad skal jeg gøre for at turde snakke med hende?
Og hvad kan jeg gøre så jeg ikke er så ked af det mere?
Hilsen pigen der ikke aner hvad hun skal gøre
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det er ikke spor rart når ens forældre bliver skilt. Og slet ikke når du har set, de har være voldsomme overfor hinanden. Det er ikke godt at man som barn ser det. Så jeg forstår udmærket godt, du er ked af det. Et halv år er ikke længe, så der er ikke noget galt i du stadig er ked af det.
Det er rigtig dejligt at høre, du har talt med din lærer og det har hjulpet dig. Det er godt, at du bliver ved med at tale med din lærer. Jeg kan godt forstå, du føler sig genert over at skulle sige du har brug for at snakke.Kunne det hjælpe at skrive en kort seddel til din lærer? En hvor der fx står at du gerne vil snakke med hende? Ellers så prøv at tænk på, hvor sød hun har været at tale med. Det kunne tyde på hun rigtig gerne vil tale med dig og hjælpe dig. Måske kan hun godt se du går og er ked af det, men venter på du kommer og spørger. Jeg kan godt forstå det kan vær svært, men når du har gjort det før, så kan du gøre det igen. Sådan er det med mange ting. Også når det kommer til at tale med en lærer. Hvis du går over til din lærer, så forstår hun måske også, at du lige har brug for en snak. Ellers kan det også være en idé at skrive på intra, at du gerne vil snakke men det er svært at sige til din lærer.
Er der andre end din lærer, du kan tale med om hvordan du har det? Det kunne måske hjælpe på, at du er ked af det.
Måske det kunne hjælpe kun at tale med en af dine veninder. Fremfor I er mange sammen. Det gør det nogen gange nemmere at sige, hvordan man har det. Og også nemmere at sige, når der er noget man synes er lidt irriterende. For jeg kan faktisk rigtig godt forstå det er irriterende, når de siger at det nok skal gå. Når ens forældre bliver skilt så føles alt som kaos, og man har brug for støtte og et kram. Ikke at andre fortæller en det nok skal gå. Det er nok fordi, at de ønsker at det nok skal gå og blive ok igen. Men du har brug for ikke at føle dig presset til at være på toppen hele tiden. Det er nemlig ok. Måske kan det hjælpe at læse lidt om det her:
Når andre siger noget man kan mærke er irriterende eller gør en ked af det. Så kan man gøre det at man siger, hvad man har brug for. Det kan være svært at vide. Men prøv og tænk over, hvad du har brug for fra dine veninder. Og se om du kan sætte ord på det. Måske har du brug for de lytter og ikke kommer med råd. Så kan du sige det. Måske har du brug for de går med, når du skal tale med din lærer. Så kan du sige det. Du kan også sige, hvorfor din lærer er god at tale med. Så forstår de måske bedre, hvad du har brug for.
Du er også meget velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen 116111. Vi taler tit med børn om skilsmisse. Vi ved hvor svært det kan være. Og vi vil meget gerne tale med dig, hvis du har brug for det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen