Brev
Min Mor vil ikke give mig lov
Hvad skal jeg gøre vis min mor ikke vil have at jeg ikke må se min far. Jeg må heller ikke snakke om ham der hjemme
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Tak for dit brev. Jeg kan høre på dig, at det er en svær situation du befinder dig i, så det er flot, at du henvender dig til BørneBrevkassen.
Nu fortæller du ikke, hvad årsagen er til, at din mor ikke vil have, at du ser din far, og hvorfor du ikke må snakke om ham derhjemme..? Men det lyder i hvert fald som om, at du ville ønske, at det var anderledes..?
Mon du har fortalt din mor, at du har det svært med det..? Hvis du tænker, at det er svært at tage "hul" på, kan det for nogle være lettere at gøre ved at skrive et brev..?
Hvis du oplever, at din mor er helt afvisende overfor at tale om det, så vil det måske være rart for dig at bede en anden voksen om at hjælpe dig med at få talt din mor...? Mon du kan komme i tanke om en voksen, som du stoler på..? Det kan være en sød lærer, en pædagog (hvis du går i klub), eller en helt tredje..? Eller måske kan du snakke med en af dine bedsteforældre og fortælle, at du er ked af, at din mor forbyder dig at se din far og endda tale om ham.
Du kan evt, vise den voksne dit brev og mit svar, hvis du tænker, det kan være en hjælp for dig...?
I hvert fald så synes jeg ikke, det er i orden, at du ikke må tale om din far. Der kan måske være gode grunde, (som jeg ikke kender til) der gør, at du ikke må se ham. Men selv, hvis der er en god grund, kan du jo sagtens have brug for at tale om ham hjemme - og det synes jeg, du skal have mulighed for...
Måske har din mor brug for noget rådgivning i forhold til, hvordan hun bedst støtter dig? Hvis du tror, det er en god ide, kunne du foreslå hende at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57 og snakke med rådgiveren om, hvordan hun kan gøre det..? På ForældreTelefonen rådgiver vi altid de voksne til at prøve at se sagen fra deres børns synspunkt!
Du har også mulighed for at drøfte situationen med en rådgiver på vores BørneTelefon på 116 111. På BørneTelefonen kan rådgiveren nemlig spørge ind til nogle ting, som jeg desværre ikke har mulighed for her...
Det er anonymt og gratis!
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.