Brev
min mor og far har været skilt i 9 år
hej brevkassen
jeg har været skilsmisse barn i 9 år
jeg vil rigtig gerne bo hos min mor men det siger mine forældre at jeg ikke må
jeg de vil i sige hvorfor jeg græder hver aften når mine forældre har sagt godnat
hvad skal jeg gøre
11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 11 år
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver herind. Der er rigtig mange der oplever, at deres forældre bliver skilt. Og det er aldrig sjovt.
Du har ret til at have det godt derhjemme, og derfor er det rigtig godt, at du skriver, jeg kan godt høre at det er noget der fylder hos dig.
Jeg tænker at I sammen i familien må finde en løsning så du kan blive gladere. Mange børn synes det er svært, at fortælle hvordan de har det med den deleordning, der er blevet besluttet. Eller med nye kærester og måske pap-søskende. Men de voksne ved godt, at det fx. ikke er fordi, at man kan lide den ene forælder mere end den anden. Det er naturligt, at man kan have brug for at prøve at bo på en anden måde. Særligt når man bliver lidt ældre.
Fordi du er over 10 år har du det, der hedder 'initiativret'. Det vil sige, at du kan bede Statsforvaltningen om, at holde et møde med dine forældre der handler om jeres deleordning. Her er der mulighed for, at de kan tale om, hvad der er bedst for dig nu og her. Du kan læse lidt mere om initiativretten via dette link: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse-initiativret-b%C3%B8rn .
Måske er det rart for dig at vide, at det er en mulighed du har.
Det er dine forældres ansvar, at du har det godt og trygt i dit hjem. Og jeg håber, at dine forældre vil hjælpe dig til, at få lavet den bedste løsning. Måske kan du vise dem at du har skrevet til BørneTelefonen, og hvad vi svarede.
Hvis du hellere vil bo med din mor, så kan det betyde at du både skal skifte skole, og se mindre til dine eventuelle søskende. De ting kan jo også være svære, og det skal nok være med i jeres overvejelser og snak.
Det er rigtig godt, at du tager fat i noget der er svært for dig, og får talt ud omkring det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen