Min mor har fået en ny kæreste

Hej rådgiver,
mine forældre blev skilt, da jeg var ti år gammel. Jeg er 13 nu. Jeg elsker selvfølgelig dem begge meget højt! Men det er bare sådan at min mor har fundet en anden.

De har nok været sammen i 3 mån. Jeg er så ked af det. Han er meget flink, men tanken om at min mor kysser og har sex med en anden, kan bare få mig til at blive virkelig ked af det og på en måde vred.

Jeg har intet imod hvis mine forældre fik en kæreste, bare de ikke gik i seng sammen eller kyssede.. Men selvfølgelig gør man det. Det ved jeg også godt, men tanken gør mig så vred. Før min mor fik en kæreste tænkte jeg konstant på det. Jeg føler på en måde at han er fremmed og at han så gør sådan noget på min mor… Det kan bare få mig til at få kvalme..

Please hjælp mig. Jeg føler ikke at min mor er min mor længere. Tænk at hun kan gøre sådan noget med en anden mand. Han er ikke min far!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tusind tak for dit ærlige brev. Det er absolut ikke alle, der tør at stå ved lige præcis den følelse, som du beskriver. Men til gengæld, så er det en følelse, som de fleste skilsmissebørn oplever, når far eller mor får en ny kæreste.

Du beskriver dit problem rigtig godt, du besvarer det endda selv, ved at skrive ”Men selvfølgelig gør man det, det ved jeg også godt”. Det er fandme flot, at du kan se det og at du tør sige det! Jeg er fuldstændig enig med dig i, at selvfølgelig kysser din mor med sin kæreste og selvfølgelig går de i seng sammen. Det kan vi ikke, og det skal vi ikke lave om på. På samme måde er der heller ikke noget mærkeligt i, at du ikke bryder dig om tanken!

Jeg tror, det ville være rigtig godt, hvis du kunne komme til et punkt, hvor du ikke længere spekulerede så meget på det. Det tror jeg faktisk også, at der er en ret god mulighed for. Men det kræver nok, at du tør være ærlig overfor din mor. Du er nemlig meget svært at tænke sig frem til, at føle anderledes helt på egen hånd. Jeg synes, at du skal sige til din mor, at du har brug for en eftermiddag sammen med hende snart. Det må gerne være i en weekend, så I ikke er presset af madlavning og træthed. Så skal du prøve (og det er svært, det ved jeg godt) fortælle din mor, hvordan du har det.

Fortæl hende gerne, at du godt ved, at det ikke skal laves om, men at det bare giver dig sådan en ubehagelig følelse indeni, som du ikke har det godt med. Så tænker du måske, ”hvad filan skal det så lige hjælpe?”. Ja, det kan jo ikke fjerne kysset og det at de går i seng sammen. Men det kan måske hjælpe din mor og dig til at forstå hinanden bedre. Og måske kan det også gøre din mor opmærksom på at skrue lidt ned for kysseriet, når du er der..?

Når vi forstår hinanden bedre, så betyder de trælse ting mindre. Når de betyder mindre, så slipper vi bekymringerne og så bliver det som regel nemmere at slappe af og nyde. Den plads du har i din mors hjerte, den er din, og kun din. Der vil aldrig kunne komme andre ind og tage den plads. Den kærlighed din mor føler for kæresten, er en helt anden slags kærlighed, end den hun føler for dig. Derfor er det slet ikke muligt, at din plads hos din mor bliver mindre, for det kan slet ikke lade sig gøre.

Men det er bare ikke det samme, som at sige at vi ikke må føle, at pladsen er blevet mindre. Når vi får det sagt til hinanden, så er det meget nemmere, at komme til at forstå hinanden. (Giver det mening?) Jeg håber du kan bruge mit svar til noget, og jeg håber, at du får talt med din mor om det. Alternativt kan du måske printe brev + svar ud og lægge det til hende, - det er der nogen, som synes er lidt lettere...

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier