Min forældre skal skilles

Hej BørneTelefonen imorges kom min far op på mit værelse og sagde at han ville snakke med mig og min storebror.

Da jeg kom ned i køøknet sad min mor og grad min far sagde der efter at han og min mor skulle fløtte fra hinanden. Jeg begyndte meget hurtigt at græde og det samme med min storebror på 14. Han løb op på sit værelse og min mor fulgte efter og prøvet at trøste ham han begyndte at blive virkelig sur og smed med sin skrive bords stol. Nu er det eftermiddag og det er faktisk et ret hyggeligt sted vi skal bo hos min mor men det er stadevik meget sørgeligt.

Min storebror to hjem til min mormor og morfar fordi han var så vred og ikke gad at være sammen med min mor og far.

Han er stadevik der over nu og han er stadevik vred. Jeg er meget bange for at han vil blive ved med at være det.
Så det er derfor jeg skriver. Håber virkelig i kan hjælpe g komme med nogen råd til hvad jeg skal gøre (hvis jeg skal gøre noget)

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 10-årige.

Jeg kan godt forstå at du er ked af det og bekymret for hvordan det skal gå for jer alle 4 når dine forældre skilles.

Det kan være rigtig svært at se sin bror være så vred og ked af det – og gerne ville hjælpe ham. Jeg synes at du virker som en rigtig god søster.

Det lyder som om både du og din bror ikke havde nogen anelse om hvad der var ved at ske – og vi reagerer forskelligt på sådanne chok. Det er helt naturligt både at græde og blive vred.

Du skriver at det er et hyggeligt sted I skal bo med din mor, det er da godt at du allerede har set det og kan forestille dig at I får det godt der.

Men det bliver jo en stor omvæltning for jer alle 4 ikke at bo sammen til hverdag. Og det har din bror – ihvertfald lige nu – meget svært ved at tænke på.

Det lyder til at din mormor og morfar er rare og at de tager sig godt af jer børnebørn. Det er godt at have dem i baghånden, hvis det hele bliver lidt svært at klare alene.

Der er andre børn og unge, som skriver ind til Børnetelefonen, når deres forældre skal skilles. Det kan nogle gange være en hjælp at læse nogle af brevene og svarene – så føler man sig heller ikke så alene med problemerne. Du kan finde dem på www.bornetelefonen.dk

På nogle skoler har man lavet nogle små grupper med børn, hvis forældre er skilt, hvor man sammen med en voksen kan snakke sammen om hvordan man har det og hjælpe hinanden. I denne tid med corona ved jeg ikke hvordan de grupper fungerer, men det vil nok være en god ide at tale med din klasselærer eller en anden voksen på skolen, som så måske kan hjælpe dig (og din bror).

Nu er der allerede gået flere dage efter at I fik det at vide ( og hvor du skrev brevet)  – I har forhåbentlig talt det hele igennem alle 4.

Lige her og nu kan jeg godt forstå at du gerne vil være sammen med din bror og sikre dig at han er ok. Hvis han stadig er hos jeres morforældre kan du måske ringe til dem og spørge til ham. Han bliver sikkert glad over at du tænker på ham. Man kan godt føle sig meget alene i den situation.

Det kan måske lade sig gøre at I begge to får en lille vinterferie hos dem – indtil der falder lidt mere ro på.

Jeg håber at du og din bror kan hjælpe hinanden gennem de forandringer der nu skal ske.

Du er altid velkommen til at skrive herind igen, hvis du har brug for det! Vi kan nemlig hjælpe med mange spørgsmål om samvær og andre ting. Måske tales vi ved?

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier