Min far svikter og bliver sur

Hej børnetelefonen

Er en pige på 14 år. Min forældre har været skildte i så lang tid jeg kan huske. Jeg har normalt en aftale om at jeg skal være hos min far vær anden weekend men der er skedt det at min far har det med at sige at vi skal noget og så skal vi det ik alligevel det gør mig ofte virkelig ked af det fordi jeg så går og glæder mig til at vi skal noget.
Vi har også haft lange perioder hvor den ene har sagt at de ik vil se den anden og føste gang det skete var jeg 8 (vi var kommet op og skendes om at jeg ikke var tryk ved at sover det pga. de lyde der var i huset) og den hændelse har sat sig dypt i mig så ver gang vi skændes er jeg bange for om han vil sige sådan igen fordi selv om han konstant gør mig ked af det er han inders inden stadig min far og derfor bliver jeg ked af det når vi er væk fra hinanden i maget lange perioder men nu er vi så kommet op og skænkes igen og jeg er bange for hvad der vil ske da han mener at det er hans ret at jeg skal komme den her weekend min mor har talt med ham over telefonen men ham kan ikke holde sit temperameng nede så han er nød til at give telefonen til hans kæreste som har samme mening som ham.

Så midt spørgsmål er :
Skal jeg sige at jeg ikke vil se ham mere fordi han så ofte gør mig ked af det eller skal jeg bare bide det i mig.
Og er det hans ret at jeg skal komme eller
er det op til mig

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen. Jeg kan mærke, at du går rundt med en hel masse tanker i hovedet, og sådan noget kan godt føles ret tungt at gå alene med. Derfor er det altid godt, når man får dem sagt højt. Jeg vil derfor også gøre, hvad jeg kan, for at hjælpe dig godt på vej.

Du spørger, om du kan sige til din far, at du ikke har lyst til at se ham mere, eller om du skal bide det i dig. Du spørger også, om det er hans ret, at du skal besøge ham. Når jeg læser dit brev får jeg en følelse af, at du ikke er spor tryg eller glad, når du er hos din far. Og det kan jeg faktisk godt forstå. Du fortæller, at han både svigter dig, og tit ikke holder de ting, han lover.

Du skriver også, at din mor har forsøgt at tale med ham. Det er godt. Jeg gætter også på, at du derfor også har fortalt din mor, hvordan du har det? Det er sejt og modigt! Det er altid godt, at fortælle en voksen man stoler på, hvordan man har det. Jeg håber, at du vil fortsætte med at dele din tanker med en voksen.

Det gør mig bekymret, når du skriver, at din far konstant gør dig ked af det, og at du er bange for hvad der kommer til at ske, når i er oppe at skændes. Det er ikke okay, og sådan skal man ikke have det. Det er vigtigt for mig, at du ved, at du ikke skylder din far noget. Du skal heller ikke bide noget i dig. Det er dine forældres ansvar, og derfor også din fars, at du har det godt og er tryg, når I er sammen. Sådan virker du slet ikke til at have det.

Jeg tænker derfor også, at der findes en masse andre løsninger, end at du er hos din far hver anden weekend, hvis ikke du har lyst eller er tryg ved det. Måske kan i ses hver tredje weekend? Måske kan i spise aftensmad sammen eller gå en tur i skoven en gang i mellem, uden at du behøver at sove ved ham? Når jeg læser dit brev, får jeg nemlig en fornemmelse af, at du en gang i mellem også savner ham, når i er væk fra hinanden længe? Det kan jeg også godt forstå.

Det er derfor også kun dig der kan mærke, hvad der er en god løsning for dig. Måske har du allerede noget i tankerne? Uanset hvilken løsning dine forældre og dig ender med, er det vigtigeste, at du er tryg helt ned i maven ved den.

Der står faktisk i loven, at dine forældre skal passe godt på dig, og sørge for, at du har det godt og er tryg derhjemme. For mig lyder det ikke til, at du har trygt og rart hjemme ved din far, og derfor har du ret til at få hjælp. I Danmark har alle børn nemlig ret til at blive hørt, når deres forældre er blevet skilt. Derfor skal Familieretshuset og dine forældre lytte til dine meninger, når de beslutter, hvor du skal bo osv.

Faktisk har du noget, der hedder intiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, fordi du ikke synes, at jeres ordningen fungerer lige nu. Det kan fx være et møde om, hvor du skal bo, og hvor tit du skal se din far. Din initiativret betyder ikke, at du selv kan bestemme. Det er dine forældre og Familieretshuset, der bliver enige om det. Men de skal lytte til dig. Og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser.

Før mødet kan du tale med Familieretshuset om, hvordan du har det. De ved en masse om at være ramt af skilsmisse, og de har talt med virkelig mange andre børn og unge, der har haft det svært med enten deres mor eller far.

Du kan ringe helt anonymt til Familieretshusets Skilsmissetelefon for børn her: Børnenes Skilsmissetelefon. Du kan også skrive et brev til Familieretshuset. Du kan printe brevet her.

Her vil en voksen fortælle dig mere om, hvordan du kan bruge din initiativret, og hvordan du bliver hørt. For du har nemlig ret til at blive hørt, og det er vigtigt, du fortæller dem, at du ikke er tryg hos din far.

Hvis du bestemmer dig for, at du har lyst til det, så kan det være, du på et tidspunkt skal til møde i Familieretshuset. Så kan du få en bisidder med fra Børns Vilkår.

En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med dig til møder i kommunen eller Familieretshuset, når du skal fortælle om, hvordan du har det. Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige.

En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har. Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111. Du kan se en video med en bisidder her: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår

Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du også ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning.

Jeg vil lige skynde mig at fortælle dig, at hvis du gerne vil have en bisidder, så skal du fortælle os dit navn, adresse og telefonnummer. Det betyder, at du ikke er anonym.

Du kan også altid ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111, hvis du vil tale mere om de ting, du nævner i dit brev. Det er helt anonymt. Vi har mange snakke om skilsmisser og forældrerelationer med andre børn, og der sidder en hel masse søde rådgivere klar til at lytte og hjælpe. Du er selvfølgelig også mere end velkommen til at skrive igen hvis du har brug for det. Vi vil altid gerne lytte på dig.

Du har allerede taget det første skridt ved at skrive til BørneTelefonen. Ofte er det faktisk det første skridt, som kan føles allersværest. Jeg håber, at mit svar har givet dig mod på at tage det næste. Jeg er ihverfald ikke i tvivl om, at du kan.

Det er sejt og modigt af dig, at du skrev til os her på BørneTelefonen. Det viser nemlig, at du kan mærke dine egne grænser, og at du er god til at søge hjælp, når du har brug for det. Det er en kæmpestor styrke, som jeg er sikker på, at du vil kunne bruge i fremtiden.

Jeg håber, at du kunne bruge mit brev. Jeg ønsker dig alt det bedste!

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier