Brev
Min far er fuld hver eneste dag nu.
Hej BB,
Som I kan høre på titlen så handler dette brev om min fars alkoholsdmisbrug. Han mistede i starten af sommeren sit arbejde. Det er en normal fyrerunde og det var lidt tilfældigt, så der var ingen speciel grund til at de fyrrede ham. Siden min mor og far blev gift har hver fredag bestået af en aften med en bestemt middag og et glas vin, for at fejre at deres uge er omme. Også før han blev fyrret har han elsket alkohol og at drikke det, men dengang var det behersket!
Nu hvor det er efterår har han ikke taget sig sammen til at finde et nyt arbejde. Når jeg kommer hjem fra skolen stinker der er alkohol og “indlukkedhed”. Han vader rundt og kan ikke holde sin egen balance. Han spiser heller intet mad, og hader at snakke om sine følelser. Han lover en hel masse om at komme igang med jobsøgning og overhoved finde ud af, hvad han vil arbejde som, men det eneste der sker er kun, at han skylder masser af ting.
Min konfirmation og festlokalet måtte min mor betale alene, hun betaler ovenikøbet også min fars regninger! :/ Det er rigtig sødt at hende, at hun gider sørge for min far, men hun er selv mega træt og fustreret over det. D. 21. oktober vil vores strøm gå, fordi min far glemmer at betale regningen for det. Han udskyder alle regninger og han ser ikke ud til at gide betale dem. Han bruger alle sine penge på at købe smøger og dåser med øl og papkasser med vin.
Min klasselærer og tætteste venner er godt klar over alkoholsdmisbruget hos min far, men ikke at det kunne gå hen og blive SÅ slemt. Vi har en enkel gang fået rådgivning hos en erfaren, som prøvede at give råd. Rådene var rigtig gode, men de har ikke virket på min far. Ting som at fortælle om sine egne følelser til ham, give ham konsekvenser for hans egene handlinger osv.
Grunden til jeg skriver de her ting, er netop fordi min mor er begyndt at sige, hun gerne vil skilles med ham, hvis det fortsætter. Hun siger, hun ikke kan gøre noget og heller ikke vil sørge for en anden voksen mand, der er så doven. Der er ingen tvivl om, hun elsker ham højt, da hun har levet sammen med ham i mange år nu.
Hvad skal jeg gøre? Hvis regninger ikke bliver betalt sker er kun dårligt nyt for os og hvis min mor skilles med ham ingen længe, så vil det også forstyrre min indlæring pga. det derhjemme. Håber I kan hjælpe på dette! Vi behøver mere hjælp!
Hilsen Pigen
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige Tak for dit brev. Sådan som du beskriver din fars alkoholproblem, lyder det til at være rigtig svært for dig derhjemme lige nu. Jeg forstår godt din bekymring for din far og hele jeres familie...
Og jeg synes, det er flot, at du har haft overskud og mod til at skrive, for det tager mange kræfter at have en forælder, der drikker meget. Jeg forestiller mig, at det er rigtig hårdt at være vidne til, særligt nu hvor din mor er begyndt at tale om skilsmisse...
Det er dejligt at læse, at du har en klasselærer, du kan snakke med, og som ved, hvordan du har det... Jeg kan forstå på dig, at dine tætteste venner ved, at din far drikker, men ikke hvor slemt det står til.
Jeg tænker, at det kunne være godt for dig at fortælle din lærer, at det er blevet værre hjemme hos dig, og at det måske er med til, at du kan have svært ved at overskue dine lektier og skolen...? Ville det mon være rart for dig og ville du have mod på at skulle sige det på den måde?
Og jeg kan også læse, at I tidligere har fået hjælp fra en "erfaren"... (Var den erfarne mon én fra jeres kommune?) Jeg får lyst til at fortælle dig, at alle i Danmark, som har et alkoholmisbrug, har ret til og skal tilbydes hjælp til at komme ud af deres misbrug. Det kræver dog, at den enkelte er klar til at modtage den hjælp.
Det er ikke alle voksne, som er nået frem til en erkendelse af, at de har et alkoholmisbrug. Det er dog sådan, at kommunen har et særligt ansvar, når der er børn i familien... Derfor er det din socialrådgivers pligt at hjælpe din far med at stoppe og også sørge for, at du får noget hjælp. - F.eks. ved jeg, at en del kommuner har samtalegrupper for børn af forældre, der har et alkoholmisbrug.
Det kan være, du kan få glæde af at kigge på hjemmesiden www.dedrikkerderhjemme.dk. Her kan man blandt andet læse om andre børn og unge, der har oplevet, at deres forældre drak for meget. De har også en anonym telefonrådgivning. Måske kunne det også være en hjælp for dig at ringe til BørneTelefonen (tlf. 116 111), hvor der sidder voksne klar til at snakke med børn og unge, som dig...
Jeg ved godt, hvor super svært, det kan være at få taget hul på alle de snakke, som jeg har foreslået dig, men jeg håber, du kan finde lidt mod...
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.