min dybe sorg skilsmisse….

hej mine forældre blev skilt for 1 år siden tror jeg, og det har ikke påvirket mig så meget, men da de begyndte at blive uenige og skændes om hvornår de skulle have os, sagde jeg fra at de ikke skulle behandle mig som en kasse mad der blev sendt rundt. Det kunne de godt forstå og de begyndte at skændes når vi ikke var i nærheden (vi = mig og lillebror) begyndte at bygge et tæt forhold op så vi skulle flytte rundt hele tiden.

Min lillebror er meget hurtig og får bygget en mental mur op som kan holde til al presset og opmærksomheden. jeg selv er ikke særlig god til det, jeg er mere typen der først skal se forholdene også bygge op. Det gjorde bare at jeg kollapsede meget hurtigt blev indadvendt, genert og mere som en kasse, vi flyttede rundt vær uge og det blev hurtigt til stress.

Min far finder hurtigt en kæreste og efter 1-2 måneder skal vi møde hende, jeg var meget spændt, jeg havde set billeder af hende og en dag jeg skulle i bad lå min fars mobil telefon på bordet og der tager nysgerrigheden over jeg åbnede den første sms der var åbnet og ser de snakker om mig, og min overvægt, spiseforstyrelse ovs… jeg grad i flere dage bagefter at han delte så persomlige oplysninger med en kvinde vi ikke havde mødt.

jeg går derefter til min veninde på det tidspunkt og fortæller hvad jeg havde set, hun foreslår så at jeg skal snage mere i mobiltelefonen og få min fars svar på kærestens besked. (det gør jeg så ikke)

min klasse har en post kasse hvor man kan lægger anonyme spørgsmål ned i, der stiller jeg så mit dilemma og de siger at man skulle sige det til faren at man havde kigget i telefonen. (det gjorde jeg heler ikke, da jeg ikke vil miste tilliden han har til mig)

min klasse lære finder så ud af at det er mig der skrev spørgsmålet og får lavet et møde med hende, mor, far og jeg. Jeg får sagt alt hvad jeg skulle sige og de tog det til sig.

nu er det ca. 6 måneder siden og de arbejder stadig på “hvornår skal jeg have børnene” reglerne. jeg er begyndt at skære i mig selv og prøver at komme ud af det, jeg gør det i overarmen så det er nemmere at dække. Jeg ved ikke hvorfor jeg gør det eller om det bare er en slevfølge at det kommer efter en skilsmisse?

jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre for jeg har ikke lyst til at sige det til dem eller andre, fordi mine forældre er svære at snakke med og det er ikke andres vedkommende. HJÆLP!

kh mig

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om dine forældres skilsmisse, og om hvad det har betydet for dig (og din lillebror). Du fortæller, at dine forældre har skændtes meget om, hvor du og din bror skal bo, og at det har påvirket dig således, at du bl.a. er begyndt at skære i dig selv. Mon det er rigtig forstået...?

Du fortæller også, at du sammen med din lærer og dine forældre har holdt et møde for 6 måneder siden, hvor du fortalte dem, om det du havde på hjertet (?), og at de tog det til sig. Dog er de stadig ikke blevet enige (?).

Når jeg læser dit brev, lyder det som om, at du har en god støtte i din klasselærer - måske du skulle prøve, at tage fat i ham eller hende igen... Tror du det kunne være en mulighed..? Måske du kunne fortælle din klasselærer, hvad der er svært ved dine forældres skilsmisse, fortælle hvad der bekymrer dig... Måske du skulle prøve, at fortælle din lærer, at du er begyndt at skære i dig selv..?

Jeg ved godt, at det er en stor beslutning og sikkert også meget grænseoverskridende - men jeg synes, det lyder som om, at din klasselærer gerne vil lytte til dig og hjælpe dig. Tror du, at du kan...?

Jeg ved ikke, om du ved det, men på Børne Vilkårs hjemmeside, har vi en hel temaside om skilsmisse. Måske du kunne prøve at læse den, og få viden om, hvad du kan gøre... du kan læse om det ved at klikke her > her .

Du kan bl.a. læse om (i venstre side af menuen - under punktet "børns rettigheder i skilsmisse"), at du (når du er fyldt 10 år) har det der hedder initiativret. Det betyder, at du har ret til at kontakte Statsforvaltningen for at bede om et møde mellem dig og dine forældre, hvor I kan tale om, hvad der betyder noget for dig, hvor du gerne vil bo, hvad der gør dig ked af det osv.

Børns Vilkår har ligeledes lavet et brev, du kan udfylde og sende af sted, hvis du tænker, at det er noget for dig. Måske din klasselærer (eller en anden voksen, du har tillid til) kan hjælpe dig..? Og måske din klasselærer vil gå med dig til et møde i statsforvaltningen (?). Det er nemlig sådan, at du gerne må tage en voksen med dig (en bisidder).

Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er svært, at det er dig, der skal tage initiativ til at få et møde i stand. Desværre er det ofte sådan, når forældre skal skilles, at de har svært ved ikke at lade sig påvirke af deres egne følelser og behov - Det er som om, at de på en og samme tid både fokuserer meget på børnene (de skændes om hvor meget de skal have børnene) samtidig med at de glemmer børnene i skænderierne. Måske noget du kan genkende hos dine forældre..?

Men til trods for det, tænker jeg, dog uden at vide det med sikkerhed, at dine forældre gerne vil vide, hvordan du har det. Så måske du kunne vise dem dit brev til BørneBrevkassen, hvor du meget fint beskriver, hvordan du har det, og hvad skilsmissen gør ved dig. Nogen gange gør ord på skrift større indtryk ind de talte ord...

Du skal også vide, at du er meget velkommen til at skrive tilbage til BørneBrevkassen eller at ringe eller SMS'e til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale din situation i gennem igen.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier