Brev
Må jeg selv vælge hvor jeg vil være
Hej
jeg er en pige på nu 12 år. Jeg bor fast hos min mor og er kun hos min far en gang imellem. Han har aldrig tid til mig og min lille bror. Jeg har ikke lyst at komme derhen for jeg keder mig og han niver mig hvis ikke jeg gør hvad der lige passer ham.
Mor kan ikke lide at sende mig der hen når jeg er ked af det. Mange har sagt at når jeg er 12 år må jeg selv bestemme om jeg vil hjem til ham. Er det rigtig – min mor er også i tvivl om hun skal eller jeg selv må vælge
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år, tak for dit brev med titlen "Må jeg selv vælge hvor jeg vil være".
Det er ikke rart for dig, når du har det sådan, at du ikke har lyst til at komme hen til din far, hvor du er en gang imellem. Det virker som om. du er ked af det, når du skal hen til ham. Så det er rigtig fint, at du nu vil gøre noget for at finde ud af, om der kan gøres noget for dig, når du har det sådan, som du har det.
Det er sådan, at når der er tale om samvær, så er det vigtigt, at der tages mest mulig hensyn til barnets behov og ønsker, og at man må tænke på, at det er dig, der har ret til samvær med den forælder, du ikke bor hos.
Der er ikke nogen særlige regler for børn på 12 år - men børn over 10 år har det, der kaldes initiativret. Hvis dine forældre ikke kan finde ud af at lave en aftale, der tager hensyn til dine ønsker, kan du, med den alder du har, bede Statsforvaltningen om at indkalde dine forældre til en samtale for at prøve at lave en aftale, der er bedste mulig for dig. Der skal altid tages hensyn til, hvad du mener - men dette er ikke ensbetydende med, at det er dig, der kan bestemme.
Du kan læse mere om din initiativret ved at klikke på dette link >> og der er også en skabelon til et brev, man kan sende til Statsforvaltningen.
Jeg tror, det ville være godt for dig at ringe til BørneTelefonen og snakke med en rådgiver, der evt. også kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kontakter Statsforvaltningen, der hvor du bor. (Hvis det er det, du ønsker.) Men det kunne måske også være en god ide endnu en gang at snakke med din mor om det, evt. også vise hende dette brev..?
Mange hilsner BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.