Livet.

Hej 🙂
Jeg er en pige på 10 år og jeg har det faktisk ikke så godt for tiden…Jeg håber jeg kan skrive til jer uden at i fortæller det videre . For det første bor jeg i Spanien, og mine forældre blev skilt der nede.

Min mor fortæller mig at hun gerne vil flytte til DK og jeg vil gerne med men min far vil ikke have det. Der blev en krig imellem dem.Der blev startet en retsag og min mor tabte, Så nu skal jeg bo hos min far.

Men jeg kan selv bestemme når jeg er 12 .Jeg er bange konstant for at der skal ske et eller andet.Jeg vil helst til DK med min mor, og det er der ingen der fatter…Jeg håber virkelig jeg for et svar.

Anonym

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år, tak for dit brev "livet".

Først vil jeg sige, at jeg synes det er rigtig godt, at du har skrevet til BørneBrevkassen, når det nu er sådan, at du ikke har det så godt for tiden, for det er klart, at du vil have noget hjælp efter dine forældres skilsmisse. - Og så vil jeg sige, at det, du skriver, og det vi svarer, ikke bliver fortalt videre til nogen som helst. Svaret kommer på hjemmesiden, hvor andre også kan læse det, for sådan er vores system lavet, men du kan være helt sikker på, at ingen får at vide, hvem der skriver til BørneBrevkassen!!

Du vil gerne flytte til Danmark sammen med din mor, men det lader til, at hun tabte retssagen i Spanien, så du nu skal bo hos din far.
Jeg kender ikke til forholdene i Spanien, når det drejer sig om skilsmisser - og hensynet til barnets tarv - altså hvad der er bedst for barnet.
Hvis det var i Danmark, så ville man altid høre,hvad barnet mente. Og når barnet er over 12 år gammel, skal man tage meget hensyn til barnets ønsker. Men allerede når barnet er 10 år gammel, kan det bede Statsforvaltningen om at indkalde forældrene til et møde om forældremyndighed og samvær. Men det er jo altså som det foregår i Danmark. Hvordan det er i Spanien, ved jeg ikke.
Men du kunne måske ringe til BørneTelefonen i Spanien, som faktisk har det samme telefonnummer, som BørneTelefonen i Danmark. (Jeg formoder du taler spansk, når du bor der...) Det er gratis - og ingen får at vide, at du har ringet, og jeg gætter på, de kender bedre til forholdene i Spanien, end vi gør her hjemme... Jeg fandt følgende beskrivelse af rådgivningen på nettet, måske kunne du have lyst til at prøve det..?
El 116 111 ha sido creado por y para los menores y lo gestiona la Fundación ANAR en 12 comunidades autónomas en España.El nuevo teléfono común para todos los países de la Unión Europea, al que podrán llamar los niños y adolescentes de los 27 es el 116111. Su puesta en marcha tratará de atender y ayudar a todos los niños y adolescentes desamparados, en situaciones de riesgo o de emergencia, con problemas de maltrato, abandono o abuso sexual, o bien con dudas a las que no saben hacer frente; en definitiva, que están solos y no tienen a quién acudir.Hvis ikke du har mod på det, så prøv evt. at logge på BørneChatten her på hjemmesiden en dag, hvor du kan skrive mere direkte med en dansk rådgiver. Det kan være at han eller hun har andre ideer end jeg har kunnet finde på...
Måske kunne du også tale med dine forældre om, hvad dine ønsker drejer sig om? Eller med andre familiemedlemmer, som kunne fortælle dine forældre at deres krig er rigtig hård for dig og at du savner Danmark meget.

Mange hilsener fra BørneBrevkassen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier