Brev
Langvarig skilsmisse / Grænser / Forældre med lave grænser.
Kære brevkasse jeg skriver til jer fordi jeg har synes jeg har haft lidt problemer på hjemmefronten hele mit liv.
Jeg er en meget sentitiv og stille dreng (uden at være asocial) som forsøger at have en hård facade ude på. Det mange år siden jeg nogensinde har grædt i stedet bliver jeg bare skuffet og sur over hvis jeg bliver svigtet af folk.
jeg er lige startet på gymnasiet og har haft problemer med min familie hele mit liv min mor er meget speciel og er alt for overbeskyttende og lidt gammeldags et eksempel er at jeg ikke må tage bussen om aften hvilket betyder at jeg har svært ved at tage til fester og hygge med mine venner efter 12 hvilket er svært når man er teenager og kan gøre skade på min sociale status. Hun tror at hvis man drikker andet end øl er det livsfarlig selvom jeg er meget påpasselig når det kommer til sådan noget og sætter grænser for mig selv jeg tror ikke hun forstår hvordan verden fungerer hun er også meget sart og tager meget ting personligt hvis man feks ikke gider hjælpe hende og tror at alt er en konkurrence og tror min far prøver at købe mig med hans økonomi hvilket han ikke gør.
Min far bor forholdsvis langt væk og er meget bestemmende han jeg føler tror han er verdens bedste forældre fordi han har penge og sætter høje grænser hvilket han ikke gør de er bare lidt løsere end min mors. Når jeg er hos min far føler jeg mig isoleret fra resten af verden fordi det er så langt væk fra alt.
Han hader min musiksmag som er hiphop/rap som jeg føler hjælper mig med mine følelser men egentlig er jeg pisse ligeglad hvad han tænker om det.
Jeg har før sagt til dem at alt kommunikution er mellem dem jeg gider ik være deres lille brevdue. Hvilket har virket i mange år men somehow føler jeg mig stadig lidt som det.
Når jeg hygger mig med nogle venner kan jeg godt finde på at ryge en joint med cannabis uden at det behøver at være en vane eller for meget til at jeg ikke kan styre mig selv jeg føler bare det er nemmere at styre end alkohol da rusen mærkes i sekundet man indhalere i forhold til alkohol kan det tage lang tid før det rammer. Hvilket jeg kan oplyse er overraskendemeget normalt i københavn som teenager. Men jeg har holdt en lille pause fra det da jeg for nyligt blev stoppet af en civil der visiterede mig men fandt heldigvis ikke noget. Men hvis han havde ville jeg tænke på hvor skuffet min mor og far ville blive.
Jeg kan meget ofte komme i store diskussioner med min mor og det ødelægger mit humør fuldstændigt.
Jeg har min bedsteven som lige nu er i udlandet men snart kommer hjem og vi har snakket om at prøve at finde en lejlighed i københavn men da det koster tænker vi at vente til vi bliver 18 og bliver 100% myndige til at gøre hvad vi har lyst til men det er også lidt et problem fordi så får vi SU men det er ikke særligt meget fordi vi bor forholdsvis tæt på vores uddansested hvilket betyder vi kun kan få hjemmeboende SU hvilket ikke er meget når vi snakker husleje planen var også vi skulle finde et arbejde ved siden af uddanelse men det kan være svært
Jeg er pisse træt af at blive talt til som jeg er 12 år og i vil sikkert sige jeg skal snakke med mine forældre om det hvilket jeg ikke virker fordi som sagt bliver jeg betragtet på en på 12 år og jeg vil gerne flytte væk når jeg bliver 18 og slappe af.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16
Tak for dit brev. Og tak for, at du er rigtig god til at beskrive, hvordan du har det med alle de ting, der sker i dit liv lige nu. Du har skrevet om mange ting i dit brev. Derfor kan det godt være, at mit svar til dig bliver lidt langt. For der er mange ting, jeg gerne vil skrive til dig.
Lige nu er du i gang med en del af dit liv, hvor der sker rigtig mange ting. Du er lige startet på gymnasiet – og her er der nye venner og voksne, du skal forholde dig til, udover de nye fag, der også er. Dine forældre er skilt. Måske er det lang tid siden – men samtidig er det måske netop i den alder, du har nu, du mest mærker udfordringer i forhold til dit større behov at være sammen med dine venner. Du er på vej til at blive en fornuftig voksen – og vil derfor gerne tales til og behandles som en, der ikke er barn længere. Det kan godt føles helt uoverskueligt at skulle gå rundt med alle de ting. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med nogle idéer, du kan overveje.
Jeg tror, at rigtig mange på din alder går rundt med en følelse af, at de har en mere hård facade udadtil. Det er helt naturligt. Men samtidig er der jo heller ikke noget i vejen med at vise, at man også nogle gange er mere sårbar. Det er alle mennesker en gang imellem. Hvis man bliver ked af det, er det altid helt i orden at sige, at man bliver ked af det eller at vise det.
Jeg synes, det er helt vildt sejt af dig, at du har sagt fra overfor dine forældre, at du ikke er deres brevdue, og at du ikke ønsker at blive blandet ind i deres kommunikation. Og selvom det har hjulpet, kan det godt være, dine forældre nogle gange stadig har brug for at blive mindet om det.
På samme måde synes jeg også, du kan insistere på, at de ikke skal tale til dig, som om du er 12. Om under 2 år er du myndig, og kan helt selv bestemme over dit liv. Og din opdragelse frem til det skal gerne give dig mere og mere frihed, så du er klar til selv at bestemme selv, når du bliver 18. Måske kunne det hjælpe, på samme måde som det har hjulpet at sige til dem, at du ikke er deres brevdue? Og at de bliver nødt til at give dig lov til mere og mere? Og at du selvfølgelig selv må bestemme, hvilken musik, du hører – men at du måske hører den med hovedtelefoner, så din far kan høre den musik, han godt kan lide?
En anden naturlig ting af at være ung er, at man begynder at drikke alkohol til fester. Og som du selv kommer ind på, er der også nogle unge, der prøver cannabis. Jeg kan godt følge dine tanker med, at du hurtigere mærker rusen med cannabis. Men cannabis har desværre også nogle skadelige sider, som du kan læse mere om her. Med alkohol vil jeg anbefale dig at drikke alkohol med lave procenter. På den måde bliver du ikke bagefter overrasket over virkningen.
Jeg synes, det er nogle rigtigt gode drømme for fremtiden, du har. Det kan være en rigtig god måde at flytte hjemmefra på, ved at flytte sammen med en god ven. Så har I hinandens selskab. Derudover er det lidt billigere, da I er to til at betale mange af udgifterne. SU som hjemmeboende er ikke særlig meget, hvis man bor ude. Derfor vil I som du også skriver nok blive nødt til at have fritidsarbejde ved siden af. Og selvom det kan være svært at finde job, både tror og håber jeg, at det vil lykkes for jer.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Og jeg håber, at det kan lykkes dig at få dine forældre til at give dig lidt friere rammer frem mod at du bliver 18. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen