Langvarig skilsmisse / Grænser / Forældre med lave grænser.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16

Tak for dit brev. Og tak for, at du er rigtig god til at beskrive, hvordan du har det med alle de ting, der sker i dit liv lige nu. Du har skrevet om mange ting i dit brev. Derfor kan det godt være, at mit svar til dig bliver lidt langt. For der er mange ting, jeg gerne vil skrive til dig.

Lige nu er du i gang med en del af dit liv, hvor der sker rigtig mange ting. Du er lige startet på gymnasiet – og her er der nye venner og voksne, du skal forholde dig til, udover de nye fag, der også er. Dine forældre er skilt. Måske er det lang tid siden – men samtidig er det måske netop i den alder, du har nu, du mest mærker udfordringer i forhold til dit større behov at være sammen med dine venner. Du er på vej til at blive en fornuftig voksen – og vil derfor gerne tales til og behandles som en, der ikke er barn længere. Det kan godt føles helt uoverskueligt at skulle gå rundt med alle de ting. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med nogle idéer, du kan overveje.

Jeg tror, at rigtig mange på din alder går rundt med en følelse af, at de har en mere hård facade udadtil. Det er helt naturligt. Men samtidig er der jo heller ikke noget i vejen med at vise, at man også nogle gange er mere sårbar. Det er alle mennesker en gang imellem. Hvis man bliver ked af det, er det altid helt i orden at sige, at man bliver ked af det eller at vise det.

Jeg synes, det er helt vildt sejt af dig, at du har sagt fra overfor dine forældre, at du ikke er deres brevdue, og at du ikke ønsker at blive blandet ind i deres kommunikation. Og selvom det har hjulpet, kan det godt være, dine forældre nogle gange stadig har brug for at blive mindet om det.

På samme måde synes jeg også, du kan insistere på, at de ikke skal tale til dig, som om du er 12. Om under 2 år er du myndig, og kan helt selv bestemme over dit liv. Og din opdragelse frem til det skal gerne give dig mere og mere frihed, så du er klar til selv at bestemme selv, når du bliver 18. Måske kunne det hjælpe, på samme måde som det har hjulpet at sige til dem, at du ikke er deres brevdue? Og at de bliver nødt til at give dig lov til mere og mere? Og at du selvfølgelig selv må bestemme, hvilken musik, du hører – men at du måske hører den med hovedtelefoner, så din far kan høre den musik, han godt kan lide?

En anden naturlig ting af at være ung er, at man begynder at drikke alkohol til fester. Og som du selv kommer ind på, er der også nogle unge, der prøver cannabis. Jeg kan godt følge dine tanker med, at du hurtigere mærker rusen med cannabis. Men cannabis har desværre også nogle skadelige sider, som du kan læse mere om her. Med alkohol vil jeg anbefale dig at drikke alkohol med lave procenter. På den måde bliver du ikke bagefter overrasket over virkningen.

Jeg synes, det er nogle rigtigt gode drømme for fremtiden, du har. Det kan være en rigtig god måde at flytte hjemmefra på, ved at flytte sammen med en god ven. Så har I hinandens selskab. Derudover er det lidt billigere, da I er to til at betale mange af udgifterne. SU som hjemmeboende er ikke særlig meget, hvis man bor ude. Derfor vil I som du også skriver nok blive nødt til at have fritidsarbejde ved siden af. Og selvom det kan være svært at finde job, både tror og håber jeg, at det vil lykkes for jer.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Og jeg håber, at det kan lykkes dig at få dine forældre til at give dig lidt friere rammer frem mod at du bliver 18. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier