Krig

Min mor og far har krig og jeg kan ikke mere

og nu må jeg ikke se min far

jeg tænker på det hele tiden

jeg kan ikke være i skole og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre

min mor er så led for i hendes verden laver hun aldrig fejl og jeg vil gene flytte op til min far men min mor tror ikke han kan passe mig

og uanset hvad han gør er det bare forkert

og det går ud over mig at de skændes og jeg har sagt til min mor vis jeg ikke må se min far begår jeg selvmor

så hvad skal jeg gøre

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12

Puha, hvor bliver jeg bare ked af at læse dit brev. At have en mor og en far, der er i ”krig”, er noget af det allerværste et barn kan opleve. Derfor er jeg så glad for, at du har skrevet herind – og jeg håber meget, at jeg kan give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre, for jeg kan godt forstå, at du ikke kan holde til, at tingene fortsætter, som de er nu.

Du skriver, at din mor siger, at du ikke må se din far – og det påvirker dig så meget, at du tænker på det hele tiden og fx ikke kan være i skolen. Du har det faktisk så svært, at tanker om selvmord har været italesat, og derfor skal du have hjælp. Tingene skal blive anderledes, for du fortjener en god barndom. Det lyder ikke til, at din mor lytter til dig, og det er rigtig ærgerligt. Hvis du har mod på det, kan du evt. forsøge at tage endnu en samtale med hende, hvor du eventuelt viser hende det brev, som du har sendt herind og mit svar? Hvis det ikke virker - eller du allerede føler, at du har forsøgt at få hende til at lytte, er der heldigvis også noget mere, du kan gøre.

Når ens forældre bliver skilt, har barnet nemlig nogle rettigheder. Der er desværre rigtig mange børn og unge, der ikke kender deres rettigheder, når mor og far er skilt. Jeg ved ikke, om du allerede kender dine rettigheder, men det er rigtig vigtigt for mig, at du ved, at du faktisk har noget at skulle have sagt. Da du er over 10 år, har du det, man med et fint ord kalder ”initiativret”. Det betyder, at du kan bede Statsforvaltningen om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke føler, at de beslutninger som de træffer, er gode for dig. Når jeg læser dit brev, lyder det til, at de har svært ved at tale ordentligt med og om hinanden – og det skal de lære! Det handler jo ikke om deres følelser til hinanden, men om at skabe de bedste rammer for dig.

Der er flere forskellige måder, man kan tage kontakt til Statsforvaltningen på. Du kan enten ringe til dem på 20600550 (men der kan desværre være lang ventetid). Du kan også tage hen til Statsforvaltningen (hvis du bor tæt på en – du kan jo prøve at søge på nettet og se, hvor den nærmeste Statsforvaltning er). Den sidste mulighed, som du har, er at sende dem et brev. På vores hjemmeside har vi lavet et brev, som du kan udfylde, printe og sende til Statsforvaltningen. Det er dog vigtigt, at du ved, at Statsforvaltningen indimellem sender en kopi til forældrene, og det betyder, at det altså godt kan være, at dine forældre ser dit brev, før de kommer til mødet.

Måske lyder det som noget af en mundfuld at skulle kontakte Statsforvaltningen alene, når man ”kun” er 12 år. Derfor kan du jo overveje, om du kender en sød voksen, der måske kan hjælpe dig? Det kan være, du har en lærer, pædagog eller måske en venindes mor eller far i tankerne, som du kan spørge om hjælp?

Hvis ikke, så har BørneTelefonen et tilbud om en bisidder. En bisidder er kort fortalt en voksen, der kender alt til børns rettigheder, og derfor kan hjælpe børn med at tage kontakt til myndighederne. Hvis du har lyst til at vide mere om en bisidder, kan du læse mere her.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier