Brev
Konfirmations krisen
Hej BB,
Jeg er en pige på 13 år, som skal konfirmeres i år.
For et par dage siden, fik jeg at vide af min papmor, at hvis min mor skal med kommer hun ikke.
Min mor skal selvfølgelig med, og det betyder egentligt ikke så meget for mig om min papmor kommer med, da hun ikke er en “del” af min familie.
Jeg fortalte det så til min mor, som sagde at hun ville tage en snak med min far og papmor om det.
Dagen efter ringede min far, og sagde at han ikke vil med, hvis min papmor ikke kom. 🙁
Problemet er bare, at min mor ikke har råd til at holde festen alene, og så vil jeg selvfølgelig også gerne have min far med til min konfirmation!
Jeg står i det dilemma at jeg skal vælge mellem min mor eller festen.
Hvad skal jeg gøre?
Knus den fortvivlede pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tak for dit brev. Sikke et svært dilemma du er blevet sat i. Jeg kan godt forstå, at du er fortvivlet over det. Det er rigtig godt, at du skriver til brevkassen. Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
En konfirmation skulle helst være en dejlig begivenhed, som man kan gå og glæde sig til. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at glæde dig, når du føler, at du skal vælge mellem at holde en fest eller at have din mor med til din konfirmation. Jeg kan også godt forstå, at du gerne vil have både din mor og far med til festen, og at det ikke betyder så meget for dig, at have din papmor med.
Allerførst vil jeg gerne sige til dig, at jeg synes, det er helt urimeligt, at din papmor siger til dig, at hun ikke vil komme, hvis din mor kommer. Selvfølgelig skal din mor med til din konfirmation. Jeg synes også, det er helt urimeligt, at din papmor og din far sætter dig i den situation, at du skal vælge mellem dem og festen eller din mor. Det er de voksnes ansvar at få det til at fungere, når de har valgt at leve hver for sig, og din far har fundet en ny kone. Det skal i hvert fald ikke være børnenes ansvar at få det til at fungere.
Dernæst vil jeg sige til dig, at jeg synes det er rigtig godt, at du har snakket med din mor om det, og at hun har snakket med din far. Desværre kom der ikke det ud af det, som dig og din mor havde håbet på; Nemlig, at begge dine forældre og måske også din papmor kunne være med til festen. Jeg forstår virkelig godt, hvis du er blevet rigtig ked af det og skuffet over, at din far på den måde vælger at sige, at han ikke vil komme til festen, hvis din papmor ikke kommer. Hun har jo selv valgt, at hun ikke vil komme hvis din mor kommer. Det ville være noget andet, hvis du havde bedt hende om at blive væk, men det har du ikke. Du har bare et helt naturligt ønske om, at få din mor med til din konfirmation. Det ville jo være dejligt, hvis de voksne kunne fokusere på, at det er dig der skal fejres og hvad der er vigtigt for dig på din store dag. Så må de finde en måde, at være med til festen begge to, eller tre - det kan være aftaler de voksne laver, om hvem der gør hvad og andre ting, som kan hjælpe dem med at gøre din dag god og til et rart minde.
Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er, at snakke med din far om den fortvivlelse, og det dilemma du oplever, han sætter dig i. Du beskriver rigtig fint i dit brev til brevkassen, hvordan du oplever situationen. Jeg tror det ville være godt, hvis du kunne fortælle det til din far. Så kan han måske bedre forstå, hvad det er, for en svær situation han har sat dig i, og at det ikke er rimeligt, at du skal tvinges til at vælge mellem festen og din mor. Jeg synes også, at du godt kan sige til ham, at det er fint for dig, hvis din papmor ikke vil komme, når din mor kommer, men at det vil betyde rigtig meget for dig, at han kommer. Hvordan tror du, at det ville være?
Hvis du synes, det er svært at sige det til ham, kan du måske vise ham det brev du har skrevet til brevkassen, og mit svar til dig. Jeg håber virkelig, at din far vil forstå, hvor vigtigt det er for dig at få en konfirmation, hvor både han og din mor er med, og at du ikke skal tvinges til at vælge imellem dem.
Jeg ønsker dig al held og lykke, og håber at du får en dejlig konfirmationsfest.
Mange knus fra
BørneTelefonen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.