Brev
kan jeg selv bestemme hvor jeg skal bo
hej brevkasse
jeg er 11 år og min mor og far er skilt
men der er et problem
jeg er altid ked af det når jeg har være hjemme ved min far
jeg vil nemlig gerne bo hos ham
men min mor vil ikke have det
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre??
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Det er flot, at du har spurgt din mor, om du må bo hos din far. Det kan nemlig sommetider være svært at spørge om sådan noget. Desværre vil din mor ikke være med til det, og det er sådan, at du som 11-årig ikke selv kan bestemme, hvor du vil bo.
Men du har ret til at blive hørt. Faktisk kan du indkalde din mor og far til et møde, hvor de skal lytte til, hvad du siger. Og du kan få hjælp til at holde sådan et møde.
Hvis du ringer til os på BørneTelefonen på 116 111, så kan du få en voksen til at hjælpe dig med at få lavet et møde med dine forældre. Vi kalder det for en bisidder, når man får en voksen fra BørneTelefonen med til møde.
En bisidder kan hjælpe dig med at kontakte Familieretshuset, hvor man holder den slags møder mellem børn og forældre.
Jeg håber, at du vil tænke over, om vi skal hjælpe dig, så du kan få fortalt dine forældre, hvordan du har det.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen