Brev
jeg vil gerne være mere hos min far
kære brevkasse
jeg er en pige på 13 år. mine forældre er skilt og jeg bor ni dage hos min mor og fem dage hos min far. jeg vil gerne have at det skal være 7 dage hos hver. men de vil ikke ændre det selvom jeg har sagt det. jeg føler er jeg er lidt sur på min mor hele tiden pga det. jeg savner min far rigtig meget. håber i kan hjælpe mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Hvor er du godt, du skriver. Jeg kan godt forstå, at du går rundt med følelsen af at være lidt sur på din mor hele tiden. Sådan kan man godt få det, når ens forældre ikke rigtig lytter eller forstår en. Jeg vil meget gerne hjælpe dig med nogle ideer til, hvad du kan gøre.
På BørneTelefonen taler vi med rigtig mange børn, der på forskellige måder har det svært med, at deres forældre er skilt. Rigtig mange oplever ligesom dig, at de savner rigtig meget. Vi taler også med mange børn, som ville ønske, at deres deleordning var anderledes.
Når dine forældre bliver skilt, er det dem, der bestemmer, hvor du skal bo. Det er også dem, der bestemmer, hvor tit du skal være hos den forældre, du ikke bor hos.
I nogle familier har forældrene meget svært ved at blive enige. I de tilfælde hjælper Familieretshuset. Familieretshuset er en slags skilsmissekontor. Det er dem, der bestemmer, hvis forældrene slet ikke kan blive enige.
Selvom det er dine forældres beslutning, så har du ret til at blive hørt. Dvs. at dine forældre skal lytte til dig og dine ønsker om, hvor mange dage du gerne vil være hos hver af dine forældre. Hvis Familieretshuset er med til at bestemme ordningen, skal de også lytte til dig. Du kan altså ikke selv bestemme, men alle skal lytte til dig og tage dine ønsker med i deres overvejelser.
Jeg kan læse, at du har fortalt dine forældre, hvordan du ville ønske, det var. Jeg tænker på, om de mon har forklaret dig, hvorfor det ikke kan laves om? Og om du har fortalt dem om, hvor meget du tænker på det?
Jeg synes, du skal prøve at tale med dine forældre igen. Mon du har mod på det? Du kan forklare dem, at det er noget du tænker rigtig meget på. Og at det lige nu er sådan, at du føler dig helt sur på din mor over situationen.
Jeg synes også du skal bede dem forklare, hvorfor de ikke mener, at det kan ændres. Du kan foreslå dem, at I kan afprøve 7/7 ordningen som et forsøg. Efter en periode – fx en måned – kan I så tale om, hvordan det var for jer alle, og om det kan fortsætte.
Når du er over 10 år, har du også det, der hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre. Det kan fx være et møde om, hvor mange dage du skal være hos din far. Det er stadig dine forældre og Familieretshuset, der bestemmer, om jeres ordning kan laves om. Men både dine forældre og Familieretshuset skal lytte til dig.
Hvis du vil bruge din initiativret, kan du ringe til Børnenes Skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50. Du kan også skrive et brev til Familieretshuset. Print brevet her.
Det kan også være, at du kan bede en voksen, som du kender, om at hjælpe dig med at skrive brevet til Familieretshuset. Måske en lærer på din skole, en pædagog på din klub eller en anden voksen. Det kan være rart at dele det med en voksen, du stoler på.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig. En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med dig til Familieretshuset, når du skal fortælle om, hvordan du har det.
Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige. Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for.
Jeg håber, at du har mod på at tale med dine forældre om dine ønsker en gang til. Og bede dem forklare, hvorfor din ordning ikke kan ændres, når du nu ønsker det så meget. Hvis det ikke hjælper, så håber jeg, du har mod på at gøre brug af din initiativret.
Jeg ved fra andre børn i samme situation som dig, at det kan være en rigtig stor beslutning, når man skal vælge at gøre brug af sin initiativret. Hvis du har spørgsmål eller gerne vil have flere råd til, hvordan du kan gribe det an, er du meget velkommen til at chatte, smse eller ringe til BørneTelefonen på 116111.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen