Brev
Jeg vil gerne kun bo hos min mor
Hej brevkasse.
Mine forældre er skilt og det har de været siden jeg var omkring 4. De er gode venner og taler fint sammen.
Lige nu bor jeg skiftevis hver uge hos dem begge, altså jeg pakker mit tøj og alle mine ting hver fredag. De bor cirka 5 minutter (på cykel) væk fra hinanden så det er ikke afstanden der er problemet.
Jeg er bare træt af at skulle flytte hver fredag og det er virkelig stressende. Derfor vil jeg gerne bo permanent hos min mor, men jeg har ikke lyst til at såre min far.
Hvis jeg skulle bo permanent hos en af dem skulle det 100% være hende, fordi at jeg har brug for hendes støtte og råd efterhånden som der sker flere og flere ting i forhold til pubertet, som jeg bare ikke kan få på samme måde fra min far.
Vi har snakket lidt om at jeg bor 2 uger hvert sted og har en spisedag det sted som jeg ikke er ugenligt, men selv det virker de ikke særligt åbne overfor. De siger at de ville komme til at savne mig for meget. Jeg har ikke nogen søskende, og der er ingen af dem som har en kæreste, så på den måde kan jeg godt se hvad de mener. Jeg har bare lyst til at sige til dem at de skal mande sig op, men jeg vil heller ikke virke ond.
De har sagt at jeg på et tidspunkt når en alder hvor jeg selv kan bestemme visse ting uden at skulle have deres tilladelse, som fx. hvem jeg vil bo hos. Jeg gætter på at det bliver omkring 14-15, men jeg er ikke sikker, eftersom de ikke vil fortælle mig det.
Hvordan skal jeg sige at jeg gerne vil bo permanent hos min mor, og synes du/i at jeg kan tillade mig at “såre” min far på den måde?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige
Det kan være noget af et dilemma at stå, når du kan mærke, at du egentlig har behov for en anden aftale med dine forældre,og de ikke helt vil give dig mulighed for det.
Jeg oplever på ingen måde at du virker ond overfor dine forældre, når du udtrykker dine behov. Tværtimod fornemmer jeg, du er en fornuftig og eftertænksom pige, der forsøger at gøre alle tilfredse?
Men det har en konsekvens for dig. Og det er at du bliver stresset af de aftaler, som dine forældre har indgået for mange år siden. Aftaler som måske har virket godt indtil nu, og sikret at du har haft begge dine forældre igennem din barndom.
Nu har du nogle andre behov, som du virkelig er god til at formulere, så jeg ikke er spor i tvivl om, at dem mener du. Jeg kan godt forstå du tænker, at dine forældre burde “mande sig op” For det vil måske være godt for alle, hvis de får taget lidt mere ansvar for deres egne følelser?
Vi hører ofte her på BørneTelefonen, fra teenagere, at der har brug for mere ro i deres hverdag og har brug for en fast base, de ikke skal flytte fra en gang om ugen. Du er bestemt ikke den eneste, der har det sådan.
Jeg vil foreslå dig at du igen tager en snak med din mor og far. En snak hvor du fortæller dem, at du har brug for deres støtte og forståelse omkring dine behov. At du godt ved det sårer dem, men at du får dårlig samvittighed, når du faktisk mere har brug for, at de respekterer dig og giver plads til, at du gerne må have andre behov, end de har?
Du kan evt. snakke med din mor først? Dette skriver jeg fordi du fortæller, at du føler du vil kunne tale bedst med hende? Du kan også vise dem dit brev og mit svar?
Du kan fx foreslå en prøveperiode med en ordning, du har valgt? Det kunne fx være en periode på 3 mdr? Når de 3 mdr er gået, skal du så have rum til, at fortælle hvordan det har virket for dig? Dine forældre er nok nødt til at se i øjnene, at du bliver ældre og bør have plads til at blive mere selvstændig. Inden en samtale, kunne du tænke over, hvordan du helst vil besøge din far? Måske er det hver anden weekend? Måske mere eller måske mindre?
Det er ofte svært for forældre at give slip på deres børn? Men det er også en udvikling der naturligt bør ske. Mens I er små sker der en tæt tilknytning, når I bliver større sker der en sund adskillelse. En adskillelse der er nødvendig, så I børn kan blive selvstændige individer, der kan træffe egne valg i livet. Denne adskillelse starter netop i puberteten og fortsætter frem til du flytter hjemmefra.
Du har også retten på din side. Børn skal høres i sager, som handler om dem. Når man fylder 10 år har man en rettighed, der kaldes for initiativretten. Det er retten til at blive hørt, i forhold til, hvor du vil bo og hvilke samværsordninger der er bedst dig.
Du kan læse meget mere om dine rettigheder i skilsmisser og samvær: Her
Dine forældre kan også ringe til Forældretelefonen, så vil vi guide dem i, at støtte dig bedst muligt. Nummeret er 35555557, du/I kan læse mere om vores forældretelefom her: ForældreTelefonen
Du er velkommen til at ringe, sms´e eller chatte med os på 116 111, når og hvis du får brug for mere støtte.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen