Brev
Jeg vil flytte
Hej.
Jeg er en pige på 15 år. Mine forældre er skilt og har været det i lidt over 10 år tror jeg. Da mine forældre tit skændes ville de skilles og de spurte mig og min storebror hvor vi ville bo vi sagde begge to at vi ville bo ved vores mor.
Jeg fortryder at jeg ikke sagde ja til at bo ved min far da jeg fik muligheden. Mig og min papfar kan ikke sammen. Vi er altid efter hinanden og vi kan komme op og skændes over de mindste ting. Jeg har ikke lyst til at leve sådan her mere. Min far bor i F……… og det er der jeg har alle mine venner og veninder.
Jeg Går i 8. klasse i v…. og jeg føler ikke at jeg har nogen rigtige venner i klassen. Jeg har 1 rigtig veninde i hele v….. alle andre ser jeg bare som “bekendte” Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg vil bare rigtig gerne flytte, men da jeg sagde det til min mor sagde hun bare – Nå!
Knus den ulykkelige ):
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år, tak for dit brev med titlen "Jeg vil flytte".
Jeg forstår på dit brev, at du har et oprigtigt ønske om at flytte til din far!
Du har beskrevet, at du og din storebror blev boende hos jeres mor, da jeres forældre blev skilt for ca. 10 år siden. (Bor din storebror stadig hos jeres mor, eller er han flyttet?)
Du skriver, at din mor ikke rigtigt reagerede, da du sagde til hende, at du rigtig gerne vil flytte hjem til din far. Hun har måske ikke troet, at du mente det alvorligt? Kunne du mon prøve at snakke med hende om det igen og fortælle hende, hvordan du oplever konflikterne mellem dig og din pap-far? Måske kunne du også fortælle hende, at du ikke føler, at du har nogen rigtige veninder i din klasse, men til gengæd har mange venner og veninder, der hvor din far bor? (Du kunne endda vise hende dit brev her til BørneBrevkassen, som beskriver så fint, hvordan du har det).
Har du fortalt din far om dit ønske - og hvordan har han reageret? Det kan være, at du næste gang skal være sammen med ham, kunne tage dit ønske om at flytte hjem til ham op igen, og så kunne I måske finde ud af, om det er realistisk, at du flytter hjem til ham?
Ved du iøvrigt noget om, hvor meget kontakt der er mellem dine forældre, og om de taler eller mailer med hinanden? I denne situation er det vigtigt, at de kan have en eller anden form for kommunikation - om at lytte til dine ønsker og finde ud af, hvad der er til dit bedste.
Hvis dine forældre ikke kan blive enige om det, eller du ikke føler de lytter til dig, kan du bruge din "initiativret", som betyder at du har ret til at bede Statsforvaltningen om at holde et møde mellem dig og dine forældre. Til mødet kan du fortælle, hvordan du gerne vil have at det skal være, og så kan rådgiveren fra Statsforvaltningen prøve at hjælpe dine forældre med at blive enige om en god løsning for dig. Måske kender du en sød voksen, som vil hjælpe dig med at kontakte Statsforvaltningen og bede om et møde..? Du kan også selv ringe derind, og du kan og sende et brev. Vi har lavet en skabelon, som gør det lettere at skrive sådan et brev - den kan du finde her >>
Her på vores hjemmeside har vi samlet en masse gode råd til børn og unge, som har brug for hjælp i skilsmisser. Måske kan du også finde noget hjælp her >> Og ellers sidder vores søde rådgivere på BørneTelefonen (116 111) og UngeChatten også klar til at hjælpe dig alle hverdage kl. 11-23 og lørdage 13-17.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.