Brev
jeg vil bo hos min far
hej
jeg hedder l…. jeg har brug for hjælp min mor og far er skildt og jeg vil bo hos min far men jeg kan ikke min mor vil ikke have det. hvad skal jeg gøre?
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L....
Tak for dit brev. Det må ikke være rart, når du helst vil bo hos din far, men din mor ikke vil have det. Desværre er der en del børn af fraskilte forældre, der ligesom dig er i klemme på den måde. Der findes ikke bare en enkelt løsning, men der er heldigvis forskellige muligheder for at få indflydelse på dit liv.
Du skriver ikke, om du har snakket med din far om det, men det tænker jeg i hvert fald, du skal få gjort. Hvis du skal bo hos ham - eller bare bo mere hos ham, skal han jo være med til at planlægge det. Jeg tror også, det vil være godt, hvis han kan tage ansvaret fra dig og prøve at få en aftale i stand med din mor. Hvis din far har brug for rådgivning i forhold til, hvordan han bedst kan hjælpe dig kan han ringe anonymt til ForældreTelefonen på 35 55 55 57. Måske kunne du foreslå ham det?
Fordi du er fyldt 10 år har du faktsik selv en rettighed, der kaldes "initiativret". Det betyder, at du kan bede Statsforvaltningen om at indkalde dine forældre til et møde, hvor de skal drøfte de beslutninger, der er truffet om samvær og bopæl. Hvis ikke du oplever at dine forældre selv kan finde ud af at blive enige, så kunne det måske være noget, du kunne benytte dig af..? Mon du ville have mod på det..? I hvert fald kan du i første omgang måske klikke på dette link >>. Der kan du læse om initiativretten og der er også et forslag til, hvad man kan skrive til Statsforvaltningen...
Ellers kunne det måske være en hjælp for dig at snakke med en af dine bedsteforældre om, hvordan du har det... (Hvis du altså har bedsteforældre, som du normalt har et godt forhold til.) Tit er det sådan, at bedsteforældre kan være gode til at støtte børn i skilsmisse og sommetider kan de også hjælpe med at påvirke forældre til at træffe nogle bedre beslutninger...
Det kan tit være rart at tale personligt med en rådgiver, fordi man så har mulighed for at få vendt mange flere detajler, end man kan i et brev. Har du lyst er du meget velkommen til at ringe gratis og anonymt til BørneTelefonen på 116 111.
Kærligst fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.