Brev
Jeg hader mit liv
min mor og far har haft det svært sammen og det er hårdt for mig og se som en på 11 der forstår en masse, jeg pleger altid at tænke hvorfor alle mine veninder og venner har sådan et let liv med forældre der aldirig skændes.
idag sagde min mor at det min skyld min mor og far skal skilles og gav mig nogle lussinger og rev mig i håret.. Hjælp jeg håber du kan se hvor svært jeg har det,
Med venligst hilsen pige på 11
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Hvor er jeg ked af at høre, at din mor og far har haft det svært sammen og nu skal skilles. Det er meget hårdt for alle børn, når deres forældre ikke kan finde ud af det... og ja, børn forstår ofte mere, end de voksne regner med.
Jeg tror, at langt de fleste forældre skændes ind i mellem, så måske er der alligevel nogen af dine venner eller veninder, der faktisk kan genkende din situation og måske heller ikke har så let et liv?
Det lyder som om, dine forældre har været igennem en meget hård periode, og de har derfor måske begge to meget lidt overskud. Jeg bliver dog meget ked af at læse, at din mor har sagt, at det er din skyld, at de skal skilles, revet dig i håret og givet dig lussinger. Jeg vil skynde mig at sige, at det af flere grunde ikke er ok, det din mor har gjort.
For det første tænker jeg, at det aldrig er børnenes skyld, når forældrene bliver skilt. I det hele taget er det måske ikke altid nogens skyld. Imidlertid er det vigtigt og alle forældres job at passe rigtig godt på deres børn under en skilsmisse... og i al den usikkerhed og de skænderier, der ofte følger med.
For det andet er det i Danmark ulovligt at slå børn. Jeg kan ikke ud fra dit brev se, om det er sket før, at din mor har slået dig, men det er under alle omstændigheder ulovligt og forkert, også selvom det kun er sket en gang... Og jeg tænker, at det er et tegn på, at du og din mor har brug for hjælp og støtte i denne svære situation.
Det lyder som om, det er rigtig svært at være i din familie lige nu og især rigtig svært at være dig, og jeg tænker, at både du og dine forældre har brug for hjælp.
Jeg tror, det er vigtigt, at du ikke står alene i denne her situation, og lige nu er det måske meget svært at tale med din mor og din far om, at du er rigtig ked af det... Jeg tænker, at der måske kan være en anden voksen, der kan hjælpe dig. En voksen, du ville kunne fortælle, hvad der sker hjemme lige nu, og hvor svært du har det... Det kan være en lærer, en nabo eller et andet familiemedlem, som du føler dig tryg ved og som du tror vil lytte til dig?
Det er måske svært at fortælle det og sige det højt... Så måske du i stedet kan starte med at vise dit brev og eventuelt mit svar til en voksen? Du kan også øve dig ved at ringe til en af de voksne rådgivere på BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis at ringe, og måske har rådgiveren også nogle gode råd, du kan bruge til noget.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.