Jeg forstår dem ik

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 13 år

Hvor er jeg glad for, at du skriver til os og fortæller, hvordan du har det.

Det lyder som om, det er en svær tid, du går igennem. En skilsmisse er en stor begivenhed for alle i familien, og det kan tage tid at finde ud af at få tingene til at fungere. Men det er ikke i orden, at dine forældres samarbejdsvanskeligheder går ud over dig. Derfor er det rigtig godt, at du er opmærksom på, hvordan det påvirker dig, og at du beder om hjælp.

Du spørger, om du kan gøre noget for, at dine forældre kan enes igen. Det er dig, der er barnet og dem, der er de voksne. Det er altså ikke dit ansvar at få dem til at enes. Men det du kan gøre er, at gøre dem opmærksom på, hvordan deres skænderier påvirker dig. Så må de selv finde ud af, hvad der skal til, for at de kan enes.

Måske er det lettest for dig at fortælle din mor og far, hvordan du har det, når du har dem på tomandshånd hver især. Hvis du har lyst, kan du også vise dem dit brev og mit svar.

I tilfælde af, at dine forældre læser med, nævner jeg her, hvor dine forældre kan få hjælp til at tackle deres samarbejdsvanskeligheder. Dine forældre kan f.eks. kontakte ForældreTelefonen, som har telefonnummer 35555557. Her kan de søge råd og vejledning i forhold til at håndtere tingene uden, at det kommer til at gå ud over dig. Der er også mulighed for at få gratis rådgivning i kommunens åbne og anonyme familierådgivning. De kan naturligvis henvende sig hver for sig.

For at vende tilbage til dig, vil jeg sige, at det er en god idé, at du får talt med en lærer om, hvordan du har det. Det kan være en tryghed for dig at vide, at der er en voksen på skolen, som er opmærksom på, om du trives, og måske kan hjælpe dig med at genoptage fællesskabet med dine klassekammerater i frikvartererne.

Hvis du har søskende, kan det også være rart for dig at tale med dem om, hvordan de har oplevet dine forældres skilsmisse. Måske er der også nogen i din klasse, der selv har skilsmisse inde på livet, og så kan du få en snak med dem.

Mit råd til dig er altså at være åben omkring hvordan du har det – både over for dine jævnaldrende, men særligt over for de voksne i dit liv.

Jeg ønsker dig det bedste og håber, at du vil huske på, at du altid er velkommen til at skrive eller ringe til os.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier