Brev
jeg er træt af at græde
hej
jeg er en pige på 11 år.
jeg er træt af at sidde og græde i timerne men jeg kan ikke lade vær fordi jeg er flyttet skole pga min mor og far er skilt. jeg savner mine venner helt vildt og kommer tit til at græde ¨når jeg er i skole.
derfor vil jeg gerne vide hvornår man selv må vælge hvem man bor hos så jeg kan flytte tilbage til min gamle skole.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Tak for dit brev, sikke noget møg, at du er så ked af det for tiden, at du ofte græder i skolen. Det er godt, du søger rådgivning, for sådan skal det jo ikke være!
Det lyder som om, din far er blevet boende, der hvor du før gik i skole, og at du gerne vil bo hos ham, så du kan komme tilbage til din gamle skole..? (Det, håber jeg, er rigtigt forstået.)
Jeg ved ikke, om du taler med nogen om, hvordan du har det, men det vil jeg i hvert fald anbefale dig at gøre. Måske kan du tale med dine forældre, eller måske synes, du, det er for svært, fordi du er bange for, de bliver sure/ kede af det?
En del skilsmissebørn har glæde af at tale med deres bedsteforældre om deres tanker - og ofte kan bedsteforældrene være gode til at hjælpe forældrene til at huske på, hvad børnene har brug for. Så måske kunne du overveje at gøre det? Når skolen starter igen efter ferien, kan du evt. også snakke med en af dine lærere, som sikkert også gerne vil hjælpe dig med at få fortalt dine forældre, at du gerne selv vil vælge, hvor du skal bo...
Der er ikke nogen faste regler for, hvornår man selv kan bestemme, hvem man vil bo hos. Det er sådan, at de voksne skal tage ens ønsker med ind i deres overvejelser, når de aftaler, hvor man skal bo, og hvor tit man skal besøge den forælder, man ikke bor hos...
Men alle de børn, der er fyldt 10 år, har det, man kalder "initiativret." Det betyder, at børn over 10 år kan skrive til Statsforvaltningen, hvis de er kede af den ordning, som forældrene har aftalt. (Statsforvaltiningen er den myndighed, der hjælper med at beslutte samvær og den slags, hvis familierne ikke selv kan blive enige.) Når statsforvaltningen får barnets brev, skal de indkalde forældrene til samtale, så de forhåbentlig kan aftale en anden ordning, der er bedre for barnet. Du kan læse mere om initiativretten her >> på statsforvaltningens hjemmeside.
På vores hjemmeside har vi lavet en skabelon til et brev til statsforvaltningen, som du evt. kan bruge, hvis du gerne vil bruge din initiativret. Den finder du her >>...
Hvis du gerne vil tale med en voksen, som ikke kender hverken dig eller din familie, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis og du er helt anonym.
Kærligst fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.